Vänd pyramiden! Planera för en hållbar mobilitet

Vänd pyramiden i trafikplaneringen så att fotgängaren kommer i första rummet! Det ger de bästa förutsättningarna för en hållbar mobilitet i våra tätorter. Så resonerar Gröna Bilister i denna bok, författad av miljöskribenten Fredrik Holm.




I framtiden kommer inte bilarnas utsläpp att vara den stora stridsfrågan, utan vilken plats de får ta i våra samhällen. En planering som konsekvent sätter fotgängarna först, därefter kollektivtrafiken, cykeln och bilen, leder till levande, trygga och välmående tätorter. Det har mängder med städer världen över redan visat. Med samma planering ger man också bättre möjligheter för den biltrafik som verkligen behövs i våra tätorter.

Läs också Gröna Bilisters pressmeddelande om denna bok.

För att kunna vända på pyramiden behöver fyrstegsprincipen tillämpas mer och bättre än den gör idag. Några av bokens kapitel ägnas därför åt att undersöka varför denna princip, som alla tycks uppskatta, har så svårt att få genomslag i den praktiska trafikplaneringen.

Vänd pyramiden! Planera för en hållbar mobilitet ger en god introduktion till den hållbara mobiliteten och hur den kan gestaltas. Boken ger både bakgrundsfakta och konkreta exempel från såväl Sverige som utomlands. Den vänder sig till såväl lokala trafikpolitiker och tjänstemän som till alla medborgare som bryr sig om den egna tätorten och dess gatumiljö.

Boken är en del av projektet Gröna Kommuner på väg, som Gröna Bilister genomför med stöd av Trafikverket.

Utgivningsdatum: 29 augusti 2019
Boken kostar 100 kr och kan beställas i Gröna Bilisters butik


Författare till boken är Gröna Bilisters medarbetare Fredrik Holm, som är en mycket rutinerad miljöskribent. Redan i slutet av 80-talet skrev han tillsammans med Bo Thunberg bästsäljaren Handla Miljövänligt, som blev startskottet för arbetet med miljöanpassade varor och miljömärkning.

Under en öppen utfrågning i riksdagen den 17 januari 2019 talade Fredrik Holm om fyrstegsprincipen, varför den inte används så ofta som den borde, och vad som kan göras åt det. Allt detta analyseras i detalj i boken Vänd pyramiden! Planera för en hållbar mobilitet





Relaterat material
Gröna kommuner på väg 2021
För att nå transportsektorns klimatmål för år 2030 måste kommunerna gå före, liksom de gjorde när de låg bakom miljö­bils­- och bi......

9/2: Kvalitet viktigare än kvantitet för cykelvägar
Skillnaderna är stora mellan kommunerna vad gäller utbudet av cykelvägar och hur nöjda invånarna är med dem. Det finns ett samban......

17/12: Milstolpe i elektrifieringen: nu växer antalet laddstationer förbi antalet mackar
Antalet laddstationer i Sverige har tiodubblats sedan 2014 och passerade 2 600 i november. Antalet bensinmackar hade sjunkit til......

Gör fyrstegsprincipen till fyrstegspraktik
Onödigt dyra investeringar i infrastrukturen gör att viktiga åtgärder hamnar på väntlistan. Ett blame game mellan Regeringen och......

Så skapades en cykelstad
År 2018 skrev Gröna Bilister om Västerås och dess ständigt höga placeringar bland större svenska städer vad gäller hur nöjda invån......

5/11: Glesbygden och storstaden leder omställningen av transportsektorn
Vi tar ofta för givet att tätbefolkade områden går före i omställningen till fossilfria transporter, och att glesbygden släpar ef......

Den banbrytande reseappen i Skattungbyn
I norra Dalarna, arton kilometer utanför Orsa, ligger Skattungbyn. En plats där skog sträcker sig så långt ögat skådar och något......