Projekt

19/8 Gröna Bilisters kampanj bär frukt - Regeringen vill införa ny lag på miljömärkning av drivmedel till bilar

Gröna Bilister har i tre års tid drivit kampanjen Jag Vill Veta, med målet att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas. Våren 2015 tog St1 det första steget. De andra bränslebolagen har också förbättrat sin konsumentinformation. Men den är fortfarande splittrad, ofullständig och svår att hitta. Därför är det glädjande att regeringen nu vill införa en ny lag som gör det obligatoriskt för mackar att märka varje drivmedel utifrån klimat- och annan miljöpåverkan.

– Vi ser det som väldigt positivt och som en framgång för vårt arbete, inte minst med Jag Vill Veta-kampanjen. Nu gäller det att få till en lämplig utformning så att konsumenter kan ta till sig informationen på bästa sätt och göra aktiva val,säger Johanna Grant, ordförande på Gröna Bilister.

Vi har länge haft ursprungsmärkning av livsmedel. Sedan några år har vi också lagstadgad klimat- och ursprungsmärkning av el. Det är därför naturligt att konsumenter nu äntligen ska kunna göra upplysta val om drivmedel när de står vid macken.

Enligtmiljöminister Karolina Skog (MP) är det väldigt svårt för konsumenten att orientera sig och veta vad som finns i pumpen och vad man får i sin tank.

Gröna Bilister har tidigare genomfört två Novusundersökningar och kartlagt svenskarnas inställning till klimat- och ursprungsmärkning av drivmedel. Många tycker att detta är en viktig fråga. Den senaste undersökningen visar dock att inte mycket nytt har hänt sedan bolagen tog sina första steg förra året mot att ge vettig konsumentinformation.

– Det börjar bli uppenbart att bolagen inte har viljan att redovisa all information de har på ett enhetligt, lättillgängligt sätt, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Behovet är stort av en standardiserad märkning vid pump.

Under årets Almedalsvecka anordnade Gröna Bilister ett seminarium på temat Tankar vid tanken - om klimat- och ursprungsmärkning vid pump. Karin Svensson Smith (MP), ordförande i Trafikutskottet, meddelade då att regeringen förbereder ett lagförslag om drivmedelsmärkning vid pump, en glädjande nyhet som gav förhoppningar om att miljömärkta drivmedel snart skulle vara verklighet.

Nu går regeringen offentligt ut med att man vill införa krav på miljömärkning av drivmedel till bilar, något som Gröna Bilister välkomnar och som visar att föreningens mångåriga arbete för bättre konsumentinformation för drivmedel gett resultat.

– Nu gäller det att jobba med detaljerna i utformningen av märkningen och se till att den blir genomförbar, enkel att ta till sig och meningsfull, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

Regeringen vill ha ett livscykelperspektiv där man räknar in hur tillverkning och transport av bränslet påverkar miljön, långt innan den kom till bilen. Hur utvanns oljan? Vilka grödor är råvara?

– Miljömärkning av drivmedel är ett bra steg för att på sikt fasa ut de fossila bränslena från transportsektorn. Men för att skynda på omställningen ytterligare vill vi se att ett bonus-malus-system, likt det som nu diskuteras för nybilsinköp, utreds och införs även för drivmedel, säger Johanna Grant.


Mer information
Läs mer om kampanjen Jag Vill Veta

För ytterligare information kontakta:
Per Östborn, Drivmedelsansvarig, Gröna Bilister
073 - 819 61 54
per.ostborn@gronabilister.se
Relaterat material
20/1: Avsevärt genomslag hos miljödeklaration av drivmedel
Sedan den 1 oktober 2021 måste alla bränslebolag fästa miljödeklarationer vid pump på större mackar och ge miljöinformation på si......

10/12: Miljöinformation om drivmedel sammanställs i ny rapport från Gröna Bilister
Sedan den 1 oktober ska alla leverantörer redovisa miljöinformation om de drivmedel de sålde föregående år. I rapporten Drivmede......

Varför steg etanolpriset till yttre rymden?
Alla talar om elpriset. Men etanolpriset har också lämnat jordens dragningskraft. Jämförpriset på E85 per liter har som mest vari......

1/10: Miljödeklarationer av drivmedel sätts nu upp på macken
Idag, den 1 oktober 2021, blir det obligatoriskt att visa drivmedlets klimatpåverkan, förnybara andel och råvaror vid pump och ga......

30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......