Projekt

30/6: Fortsatt viktigt att få information om drivmedlens klimatpåverkan och ursprung enligt svenska folket

Novus har för andra gången på uppdrag av Gröna Bilister och St1 kartlagt svenskarnas inställning till klimat- och ursprungsmärkning av drivmedel. Många tycker att detta är en viktig fråga.

I matbutiken kan vi se var torsken är fångad och var kaffet är producerat, men vid tankstationen är det sämre ställt med konsumentinformation om varifrån bränslet kommer. Gröna Bilisters kampanj Jag Vill Veta om klimat- och ursprungsmärkning vid pump har nu pågått i tre år, och har lett till att St1 som första drivmedelsbolag sätter en dekal på varje pump som uppmanar konsumenterna att ta del av ursprungsinformation på sin hemsida om de drivmedel de säljer.

- Idag importerar Sverige mycket olja från Ryssland och Nigeria med förödande konsekvenser för människor och miljö. Konsumentmakten ser vi som en stark drivkraft för att påskynda omställningen till hållbara, förnybara drivmedel. Det kräver dock information och kunskap om skillnader mellan olika bränslen och hur de är producerade, vilket är komplexa frågor. En förenklad märkning är ett bra första steg för att öka kunskapen, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

I ett representativt urval har drygt 1 000 personer mellan 18 och 79 år från alla delar av landet tillfrågats om sina attityder till en klimat- och ursprungsmärkning. Resultatet visar att 4 av 10 anser att detta är en viktig eller mycket viktig fråga, långt fler än dem som tycker att frågan är oviktig. Därtill svarar 7 av 10 att de aktivt skulle välja bort drivmedel från vissa länder om tydlig information fanns. Samtidigt uppger nära hälften av de tillfrågade som har miljöbil att de tankar diesel och bensin.

- Det är glädjande att se att drivmedelsbolagen tar steg framåt, samt att undersökningen visar att många konsumenter värderar detta arbete. Nu gäller det att politiken hjälper till och att konsumenternas vilja övergår till praktisk handling, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna bilister.

- På St1 brinner vi för utvecklingen mot förnybara bränslen och vill vara en ledande aktör i omställningen. Genom att ge information om våra drivmedels ursprung är vår avsikt att öka transparensen gentemot våra kunder samtidigt som det driver oss att bli bättre. Att få svart på vitt att många värderar detta som en viktigt fråga ger motivation att fortsätta säger Stefan Samuelsson, direktör på St1 Retail.

Rapporten kommer att presenteras och diskuteras närmare under Gröna Bilisters seminarium ”Tankar vid tanken- klimat och ursprungsmärkning vid pump” i Almedalen 6/7. Läs mer om evenemanget här.

Läs mer
Resultaten vid en liknande opinionsundersökning år 2014
Relaterat material
20/1: Avsevärt genomslag hos miljödeklaration av drivmedel
Sedan den 1 oktober 2021 måste alla bränslebolag fästa miljödeklarationer vid pump på större mackar och ge miljöinformation på si......

10/12: Miljöinformation om drivmedel sammanställs i ny rapport från Gröna Bilister
Sedan den 1 oktober ska alla leverantörer redovisa miljöinformation om de drivmedel de sålde föregående år. I rapporten Drivmede......

Varför steg etanolpriset till yttre rymden?
Alla talar om elpriset. Men etanolpriset har också lämnat jordens dragningskraft. Jämförpriset på E85 per liter har som mest vari......

1/10: Miljödeklarationer av drivmedel sätts nu upp på macken
Idag, den 1 oktober 2021, blir det obligatoriskt att visa drivmedlets klimatpåverkan, förnybara andel och råvaror vid pump och ga......

30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......