Audi Q4 e-tron

Audi storsatsar på eldrift, och den första mainstream-modellen är Q4 e-tron. Under skalet delas tekniken med Volkswagen ID4 och Skoda Enyaq, men bilen har sin egen, omisskännliga Audi-karaktär. Den är faktiskt lite småtråkig, men det är en god sak upptäcker vi.


  • Version: Audi Q4 e-tron Proline
  • Drivmedel: El
  • Pris: Från 563 900 kr, innan avdrag för premie, Business By Audi 542 100 kr
  • Privatleasing från 5 465 kr/månad inklusive service och betalningsskydd 12 månader, 1 000 mil/år, Business Lease från 5 425 kr/månad inklusive service och försäkring
  • Förmånsvärde: 1 902 kr netto/månad vid 50 % marginalskatt och med nuvarande skatteregler
  • Mått: L 458 cm, B 186 cm, H 163 cm, axelavstånd 277 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 2 224 kg, totalvikt 2 750 kg, taklast 75 kg, bagageutrymme 543 -1 575 l, släp max 1 200 kg
  • Motor: Bak synkron permanentmagnetmotor, 360 V, max effekt 150 kW/204 hk, max vridmoment 310 Nm
  • Kraftöverföring: Motor bak, drivning bak, automat
  • Batteri: Litium-jon, 77 kWh netto, 82 kWh brutto
  • Räckvidd: 508 km enligt WLTP
  • Förbrukning: 18.3 kWh/100 km enligt WLTP
  • Laddtid: Laddningstid AC 7,2 kW AC 0–100 % ca 11 tim, AC 11 kW AC 0–100 % 7 tim 30 min), ombordladdare DC 2 tim 5 min, laddningstid DC 125 kW 5–80% 38 min
  • Säkerhet: Fem stjärnor av Euro NCAP (2021), 93% för skydd av vuxna, 89% för skydd av barn, 66% för skydd av oskyddade trafikanter, 80% för förarstödsystem
  • Prestanda: 0-100 km/h 6.2 sek, toppfart 180 km/h
  • Miljöförmåner: Bonus 70 000 kr, förmånsvärde reducerat till närmast motsvarande fossilbil
  • gratis laddning på åtskilliga ställen
  • Garantier: Audis sedvanliga, batteri 8 år/16 000 mil (det som inträffar först, avser 70% kvarvarande kapacitet)

Nu är det på allvar

Audis elbilsresa började med stora SUV:en e-tron och sportbilen GT. Vi imponeras av båda, men det är nischbilar utan direkt relevans för de flesta av oss. Nu är det allvar. Q4 e-tron ska bli en av Audis absoluta volymbilar, har en prislapp som inte avskräcker och finns i en lång rad versioner varav vi testar den både vi och Audi tror blir storsäljaren, med större batteriet men utan fyrhjulsdriften och med den mer upprätta formen, inte Sportback.

Audi har ett helhetstänk på klimatområdet genom att samtliga e-tron modeller är koldioxidneutrala enligt certifieringsorganet TÜV Nord. Kalkylen innefattar dock klimatkompensation. Produktionen sker med förnybar energi.

Audi och det märks

Audi satsar på igenkänningens glädje; utseende- och storlekmässigt är eldrivna Q4 självklart mittemellan de fossila Q3 och Q5.

På utsidan är Q4 ett rejält kliv nedåt storleksmässigt jämfört med den första, fullstora elsuven e-tron från Audi. Men Q4 är mycket effektivare paketerad så invändigt skiljer det inte särskilt mycket. Ändå har Audi inte utnyttjat elbilens fördelar fullt ut, här finns till exempel en rejäl motorhuv men ändå ingen frunk där sladdarna kan läggas – det har stor-elbilen.

Som förare sitter jag utmärkt, likaså min fru på 160 cm, i motsats till e-tron GT som inte passar mer kortväxta. Stolen och ratten kan ställas in på alla tänkbara sätt, det enda jag saknar är massage i stolen som man får om man kliver upp en storleksklass. Jag saknar inte de elektroniska videokamerorna som stora e-tron har; normala backspeglar funkar fint.

Ingen elbilskänsla invändigt

Från förarplats märks det inte alls att Q4 är syster till VW ID4 eller Skoda Enyaq. Det märks faktiskt inte ens att det är en elbil, annat än enskilda instruments utformning. Här finns inget av Teslas avskalade miljö, istället är det ombonat på typiskt Audi-sätt; har du kört en Audi de senaste åren kommer du att känna igen dig.

Liksom i andra Audi, kan man välja vad den heldigitala instrumenteringen ska visa, även om en del av funktionerna förstås är specifika för eldriften. Ytterligare information finns på tiotumsskärmen i mittkonsolen, inklusive en utmärkt navigator. I motsats till ID4 och Tesla styrs det mesta med riktiga knappar, inte minst temperaturen vilket vi är tacksamma för. Däremot har knapparna på ratten en funktion vi gärna avstår från; den känner av även mycket svag beröring och därför gör den åtskilliga gånger sådant vi inte tänkt oss.

Växelväljare sitter på mittkonsolen, varken bättre eller sämre än Volkswagens BMW i3-inspirerade vred, men åter ett exempel på hur Audi valt att skapa trygghet och igenkänning.

I baksätet märks det att Q4 är gjord som elbil från grunden. Här finns ingen kardantunnel i mitten som stör, och batterierna inkräktar inte på utrymmet som i så många efterhandskonstruktioner. Det ger gott om plats i alla ledder för de som sitter där, men komforten är godkänd snarare än lysande. Medan fjädringen i framsätet känns fast, är den i baksätet stötig och obekväm. Baksätet har heller inget mittarmstöd eller någon genomlastningslucka. Testbilen har inte det ganska dyra tillvalet glastak, och är med den högt uppdragna midjelinjen och den mörka inredningen murrig och dyster invändigt. Midjan och de breda bakrestolparna gör också att runtomsikten inte är den bästa. Parkeringssensorer bak är standard, men vi förstår den som väljer tillägget parkeringskamera.

Bagageutrymmet är stort och lättlastat, även om SUV-utförandet betyder att det är en bit att lyfta väskorna. Laddsladdarna ryms i ett utrymme under golvet. Behöver du dra släp, klarar bilen 1 000 kilo, är det avgörande att få dra tvåhundra kilo till måste du ta den fyrhjulsdrivna versionen.

Räckvidden räcker långt

Vi snittar 1.7-1.8 kWh per mil i en fullastad bil genom Sommarsverige, med ännu något lägre på landsvägar och uppemot 2 kWh/mil i jämn motorvägsfart. Det är helt i linje med vad WLTP anger, och precis vad vi uppmätt med de motsvarande modellerna från Volkswagen och Skoda. Det är absolut godkänt för en så pass stor bil, och långt bättre än Volvos XC40 eller Polestar 2. Med batteriet på 77 kWh netto blir räckvidden strax över 40 mil; vi kör med god marginal från Oskarshamn till Stockholm.

När det är dags att ladda, kan 40-versionen ta upp till 125 kW, men redan efterdrygt 30 % laddning sjunker laddhastigheten och när batteriet är drygt halvfullt laddar den inte med mer än 60 kW. Som alltid, är det knappt lönt att snabbladda över 80%, för då går laddhastigheten kraftigt ner.

Ladduttaget sitter på höger aktre flygel, där tanklocket brukar sitta, och här tänker jag att Audi ändå gått till överdrift med att e-tron ska vara som en fossilbil för det är en riktigt dålig placering som gör att man nästan alltid måste backa fram till snabbladdaren. Backkamera hjälper, men en annan placering är att föredra.

Som e-tron-ägare har du rabatt på 250 000 laddpunkter i 26 länder i Europa inklusive 5 841 ultrasnabba laddstationer, och betalar bara 3.30 kr/kWh hos Ionity; väldigt mycket billigare än vad den som t.ex. valt en Polestar betalar och faktiskt värt att räkna in i totalkalkylen.

Bakhjulsdriven Audi!

Fyrhjulsdrift är synonymt med Audi, och sen många år tillbaks är bilarna åtminstone framhjulsdrivna. Så fast jag vet att Q4 delar teknik med Volkswagen ID4 och att den är bakhjulsdriven med motorn bak, tror jag inte det om Audin. Eftersom detta inte är quattro-versionen, vet jag att den inte är fyrhjulsdriven, men inget i köregenskaperna avslöjar att detta är den första bakhjulsdrivna Audin i modern tid. Dessutom är motorhuven så stor, med en nästan löjligt stor motorgrill som inte fyller någon funktion, att det bara måste finnas en motor där. Men icke, Q4 40 har liksom ID4 och Skoda Enyaq en elmotor på 201 hästar över bakhjulen och är bakhjulsdriven.

I dessa tider är 201 hästar inte särskilt mycket, särskilt som Q4 är tung. Och visst, man trycks inte bakåt i sätet som i en Tesla när jag trycker på gasen. 0-100 på drygt åtta sekunder är dubbelt så lång tid som en Tesla, men det är jämnsnabbt med Audis jämnstarka Q5 turbodiesel och det räcker gott. För den som vill ha mer, finns quattron som ger en kompletterande elmotor på framhjulen. Men vi nöjer oss gärna med detta, eftersom kraften alltid räcker till när det gäller, som i omkörningar på landsväg. Enda undantaget är med Efficiency-läget i, då blir bilen aningen för trög för att det ska kännas riktigt bra.

Väghållningen är fin, snäppet bättre än VW ID4 tänker jag. Hela körupplevelsen är gjord för vilsamhet snarare än sportighet, för att Q4 är väldigt tyst, nästan inget vindbrus eller vägbuller kommer in och för att man sitter så bekvämt.

Säkerhetsutrustningen är på topp. Audi Q4 e-tron har krocktestats av Euro NCAP med högsta betyg fem stjärnor, liksom syskonen VW ID4 och Skoda Enyaq, samt Audis större e-tron.

Storsäljare tror Audi

Audi räknar med att Q4 e-tron blir deras mest sålda modell år 2022. Det är i så fall första gången ett etablerat volymmärke har en elbil som bästsäljare mer än någon enskild månad, och pekar både på elbilens genombrott och seriositeten i Audis satsning. De kan mycket väl få rätt, för att Q4 e-tron är en så komfortabel och ”normal bil”, för att den kommer att tilltala Audis traditionella publik och för att den är så rimligt prissatt – den som övervägt en Skoda Enyaq eller VW ID4 och ser att en Q4 e-tron är tillgänglig för i princip samma pengar lär bli frestad. En direkt jämförelse är svår eftersom utrustning skiljer sig, Q4 är välutrustad från start men vill man komplettera är prislappen hög. Dessutom kommer Q4 e-tron i ett otal versioner, med olika motorstyrka och två- eller fyrhjulsdrift, i detta karossutförande eller som coupéinriktad sportback. Vi tror testversionen blir den vanligaste, coupéformen är mindre praktisk, merkostnaden för fyrhjulsdriften är inte värt det och att spara lite på ett mindre batteri ger en för kort räckvidd.

På slutet av vårt veckolånga test får vi en så grov punktering att bilen behöver bärgas. Sånt händer och har inget med Q4 att göra, men trots att det är fredag kväll och långt utanför city har Audi Assistans hämtat bilen inom en timma och på måndag är den klar igen. Därmed avslutas testet med vad det präglats av hela tiden; känslan av att tryggt bli väl omhändertagen.


Vi gillar: Komfortabel, lättkörd, lagom snabb, rimligt snål, prisvärd

Vi ogillar: Väl konventionell, överdrivet bensinbilslik

Överväg också:

  • VW ID4: Samma bil under skalet, tydligare att det är en elbil
  • Skoda Enyaq: Samma bil under skalet, rymligare, knappt billigare trots mindre prestige
  • Tesla Y: Mer speciell, snålare, snabbare, mindre ombonad
  • Mercedes EQC: Trängre, dyrare, men en typisk Mercedes
  • Volvo XC40 Recharge: Snabbare, trängre, dyrare


Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, 2021



  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem - du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 
Relaterat material
Volkswagen ID4 GTX
Eldrivna ID4 blev snabbt en Sverigefavorit, precis som vi förutspådde. Men många vill ha fyrhjulsdrift och mer motoreffekt, vilk......

Tester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Volvo XC40 Recharge
Äntligen en elbil från Volvo! Med skalet från välkända SUV:en XC40 och teknik delad med Polestar talar mycket för att det är en ......

Volkswagen ID4
Eldrivna, Golf-stora VW ID3 var Sveriges mest sålda bil alla kategorier i december 2020. Men många söker en lite större bil, som......

Toyota RAV4 Laddhybrid
Toyota tyckte länge att hybrider är bättre om de inte kan laddas från uttaget. Nu har de ångrat sig, med RAV4 i laddhybridversion ......

Skoda Superb Plug-In Hybrid
Samma tekniska grund som Passat men större utrymmen och lägre prislapp. Allt talar för att Skoda Superb som laddhybrid blir en f......