|
Måttligt ombyggd
Förutom den diskreta beteckningen g-tron är det inget som avslöjar att detta är en gasbil; utseendet är identiskt. Även tekniskt är skillnaderna små; bara 29 komponenter i motorn har anpassats för gasdriften. En elektroniskstyrenhet reglerar gasflödet från tankarna, där det är på 200 bars tryck, till motorn som ska ha 5–10 bar beroende på hur hög belastningen är. Kolvar och ventiler är förstärkta för att tåla gasens höjda kompression. I motsats till vissa andra gasbilar, har Audi inte optimerat motorn för gasdrift, utan den går lika bra på bensin som gas. Det betyder också att den tappar en del effekt på gas; 170 hästar istället för 190 och 270 Nm i max vridmoment istället för 320 Nm.
Själva gastankarna är fyra cylindrar som ligger under bagageutrymmet. Den minnesgode vet att det var i detta utsatta läge Volkswagens gastankar tog stryk, men här är det inte längre simpla ståltankar utan en kombination av glas- och kolfiber i flera lager, där det yttersta är genomskinlig plastkomposit som blir mjölkvitt om det skadats och därmed snabbt avslöjar läckor. Cylindrarna är inte bara avancerade, utan också 56 procentlättare än om de vore i stål.
Placeringen innebär att bagageutrymmet minskas minimalt, det är bara reservhjulsbaljan och under golvet-utrymmet som försvinner. 12-voltsbatteriet är flyttat från bagageutrymmet till motorrummet där det egentligen hör bättre hemma. På pappret är minskningen kännbar, från 505 till 415 liter, men i praktiken märks det inte - långt bättre än många andra gasbilar där själva golvet är höjt, ibland till en nivå som gör det svårt att få in en barnvagn eller liknande.
Gastankar eller inte, man väljer inte A4 för de stora utrymmena. Det syns redan på avstånd att takhöjden är låg och aktern sluttande, på bekostnad av bagageutrymmena, och baksätet är mysigt och ombonat snarare än rymligt. Men allt det vet man när man tar en A4:a, man fäster sig inte vid att yttermåtten är nästan som en Volvo V70. I gengäld får g-tron dra tunga släp, vilket inte alls alla gasbilar kan.
Räckvidden räcker
Vi tar med G-tron till invigningen av Forsbackas nya biogasanläggning, 45 mil tur och retur. Hade vi velat, så hade vi lätt klarat resan utan att tanka även om de sista milen hade gått på bensin. Lugn men inte försiktig körning gör att förbrukningen landar på strax över 4 kilo per 100 km, vilket ger drygt 35 mils räckvidd på gas, mot de officiella 50 milen. Därtill finns bensintanken kvar med 25 liter vilket i praktiken ger cirka 40 mil till. Det ska förstås ses som en nödlösning men betyder att man aldrig behöver drabbas av räckviddsångest i gasbilen.
Tankar man ren biogas, exempelvis direkt från anläggningen i Forsbacka, är klimatpåverkan nära nog lika låg som för en elbil - inte minst för att gasbilen inte har lika stor belastning i produktionsledet. Därtill har Audi egen produktion av e-gas, där vindkraft omvandlas till vätgas som sen metaniseras och körs ut i tyska gasnätet. Visserligen kommer ingen e-gas till Sverige, men Audi förbinder sig att producera motsvarande tre års körning för varje g-tron som säljs.
G-tron startar alltid på bensin, men slår snabbt om till gasdrift utom om det är väldigt kallt. När gasnivån sjunker under 0,6 kg slår systemet över till bensindrift, helt ohörbart till skillnad från andra gasbilar där man hör ett litet knäppljud. I motsats till en del andra gasbilar, kan man inte heller manuellt välja mellan gas- och bensindrift; det är egentligen meningsfullt bara om bilen är märkbart slöare på gas vilket Audin inte är.
Hög säkerhet, hög komfort, låg förbrukning
En gång under veckan med A4:n skriker bilen ilsket till och instrumentpanelen lyser i mörkrött, allt för att varna mig för att jag närmar mig bilen framför i allt för hög fart. I övrigt är säkerhetsutrustningen diskret och välfungerande, som vingelvarnaren, döda vinkel-varnaren, den adaptiva farthållaren och mycket annat. Tyvärr är inte all säkerhetsutrustning standard.
Att köra Audin är vilsamt om man vill; jag låter bilen växla själv, hålla avståndet till bilen framför och hålla sig inom sin körfil. För att minska förbrukningen ställer jag in Efficiency-läget som ger lugnare gaspådrag, drar ner på luftkonditioneringen och framför allt ger en helt ny typ av farthållare som samarbetar med gps:en. På så vis kan den släppa på gasen inför nedförsbackar, när hastighetsgränsen sänks längre fram eller innan en kurva. Kör jag utan farthållare, visar liten grön symbol när det är dags att släppa på gasen och det är nästan kusligt hur väl systemet fungerar.
När jag bromsar, laddas batteriet vilket avlastar förbränningsmotorn och kapar förbrukningen något. Start-stopp-systemet fungerar oklanderligt; motorn stängs av någon sekund innan bilen stannar helt och sätts igång så fort jag trycker på gasen.
Vill jag ändra beteende är det bara att med paddlarna bakom ratten markera att jag vill växla själv, och kanske välja Dynamic-läget som ska kännas ”typiskt Audi”, eller Sport-läget som gör att motorn svarar rappare, fjädringen är hårdare och växellådan växlar upp senare. Det går också att ställa in ett individuellt läge, men vi ratar allt detta för att köra i Efficiency.
Är det lönt?
Liksom Audi A3 finns i gasversionen g-tron och som e-tron laddhybrid, väntas A4 komma i laddbart format. Därtill finns den som snåldiesel för den som inte avskräckts av dieselskandalerna. En direkt jämförbar bensinversion av A4 kostar 25 000 kronor mindre; ett ovanligt litet påslag för gasdriften som dessutom minskar med 10 000 kronor till när bonus-malus införs. I gengäld ryker den får femåriga fordonsskattebefrielse som man just nu har. Totalt sett ser kalkylen okej ut men inte mer, inte minst som man inte kan räkna med att få något tillbaks av merkostnaden när man säljer gasbilen. För tjänstebilsföraren är läget ett helt annat; med 40 procent sänkt förmånsvärde kör man en stor Audi till priset av en Golf. Men för att det guldläget ska infinna sig, måste de stora leasingbolagen vilja ta in bilen och ge den ett rimligt restvärde - här avgörs hur attraktiv gasbilen blir.
Audi är välkända för sin fyrhjulsdrift Quattro, men den går inte att kombinera med gasdriften. Inte heller kan sedanversionen av A4 fås med gasdrift, men i Sverige är det hur som helst nästan ingen som vill ha den. Däremot finns kupén A5 som g-tron, liksom den mycket mindre A3.
Söker man en större gasbil, finns det inte massor att välja på. Men ett tag till finns VolvoV90 Bi-Fuel. Den är större, rymligare, snabbare och känns nyare - och är något billigare än A4, särskilt om man går loss på utrustningslistorna. Skoda Octavia finns också som gasdrift, numera både rymlig och nästintill lyxig, men likafullt en Skoda. Vilken du väljer, beror på dig - men Audi A4 visar att gasbilar kan vara både klimatsmarta till tusen och ge ett riktigt ha-begär för den som gillar att köra bil.
Vi gillar:
Vi ogillar:
Överväg också:
Volvo V60 eller V90 Bi-Fuel, Skoda Octavia gas
Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, september 2017