- Biogasen har fått ett väldigt uppsving efter att gasbilarna började vinna tävlingar i banracingens STCC. I Formel 1 används ny bränslebesparande teknik som bromskraftsåterföring, medan Indyserien körs på metanol. Svenska Rallyt och rallyvärldsmästerskapet WRC är snart ensamma om att inte ta miljöansvar, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
2007 började etanolbilar testtävla i Svenska Rallyt. Fem år senare erbjuder Svenska Rallyt de tävlande enbart att köra på bensin och diesel. 2007 inleddes också ett samarbete med Håll Sverige Rent, som nu är spårlöst försvunnet. Den som söker på "Miljö" på Svenska Rallyts hemsida (www.rallysweden.com) får en enda träff, om OKQ8s miljöbränslen på vanliga mackar.
- Rallyts marknadsföring handlar nu uteslutande om vrålande motorer och bilar som flyger fram genom de värmländska skogarna. Svenska Rallyt känns som en del av problemet, snarare än en del av lösningen, säger Mattias Goldmann.
Karlstad har ett aktivt och drivande arbete för att minska biltrafikens klimatpåverkan, och är samtidigt en viktig del av Svenska Rallyt. Gröna Bilister uppmanar kommunen att tydligare klargöra att detta samarbete förutsätter ett ledande miljöarbete från rallyts sida.
Gröna Bilister är i grunden positiva till biltävlingar, och bedömer att framtiden för de olika formerna av biltävlingar avgörs av i vilken grad de uppfattas vara en del av lösningen.
För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.