10/3: Bra med besked om fordonsskatten – men var är helheten?

Regeringen kommer med nya besked om klimatsatsningar inom trafiken. Gröna Bilister välkomnar att fordonsskatten för miljöbilar sänks redan från sommaren 2009. Men Gröna Bilister är mycket kritiska för att regeringen lämnar den viktigaste frågan just nu, prissättningen på miljöbränslen.

- Bra med tydlighet, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister regeringens aviserade miljösatsningar inom trafiken. När miljöbilspremien försvinner vid halvårsskiftet behövs ett nytt incitament, och en fordonsskattebefrielse är en bra modell.

Samtidigt är Gröna Bilister mycket kritiska till att regeringen helt avstår från att kommentera dagens marknad med billig råolja, och låga bensin och dieselpriser. Idag kostar det cirka 1,50 kronor mer per mil att köra på etanol än på bensin per mil. Om oljeföretagen la på 4 öre på varje såld liter bensin eller diesel skulle etanolpriset kunna sänkas så mycket att det kostade samma att köra en mil på etanol som på bensin.

Det är dock fortfarande betydligt billigare att köra på biogas.

Kör man på etanol (E85) ger detta enligt svenska myndigheters uppgifter en minskning av växthuspåverkan med 65 %.

- Ofattbart att regeringen inte kommenterar detta, säger Jakob Lagercrantz. Vad är det för nytta med miljöbilssatsningar, om folk väljer att köra på smutsig bensin i stället för etanol. Idag har vi flera bilar på marknaden som är bra miljöalternativ tack vara att de kan köra på etanol, men om de kör på bensin är snudd på miljövärstingar.

Sedan oktober månad, när bensinpriset sjönk samtidigt som etanolpriset höjdes kraftigt, har det varit mellan en och två kronor dyrare att köra en mil med etanol i tanken än med bensin. Detta har gjort att etanolförsäljningen har minskat med hela 70 %.

- Det handlar inte längre om att påverka bilföretagen, miljöbilsmodellerna finns. Det handlar inte om att skapa teknik för infrastruktur, den finns. Det handlar inte om att få oss konsumenter att vakna, det har vi varit länge. Det handlar om att se till att vi inte straffas för att vi kör fossilfritt, avslutar Jakob Lagercrantz. Hur svårt kan det vara?

För ytterligare information, kontakta:

Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister: 0708-173 808.

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......