- Bra med tydlighet, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister regeringens aviserade miljösatsningar inom trafiken. När miljöbilspremien försvinner vid halvårsskiftet behövs ett nytt incitament, och en fordonsskattebefrielse är en bra modell.
Samtidigt är Gröna Bilister mycket kritiska till att regeringen helt avstår från att kommentera dagens marknad med billig råolja, och låga bensin och dieselpriser. Idag kostar det cirka 1,50 kronor mer per mil att köra på etanol än på bensin per mil. Om oljeföretagen la på 4 öre på varje såld liter bensin eller diesel skulle etanolpriset kunna sänkas så mycket att det kostade samma att köra en mil på etanol som på bensin.
Det är dock fortfarande betydligt billigare att köra på biogas.
Kör man på etanol (E85) ger detta enligt svenska myndigheters uppgifter en minskning av växthuspåverkan med 65 %.
- Ofattbart att regeringen inte kommenterar detta, säger Jakob Lagercrantz. Vad är det för nytta med miljöbilssatsningar, om folk väljer att köra på smutsig bensin i stället för etanol. Idag har vi flera bilar på marknaden som är bra miljöalternativ tack vara att de kan köra på etanol, men om de kör på bensin är snudd på miljövärstingar.
Sedan oktober månad, när bensinpriset sjönk samtidigt som etanolpriset höjdes kraftigt, har det varit mellan en och två kronor dyrare att köra en mil med etanol i tanken än med bensin. Detta har gjort att etanolförsäljningen har minskat med hela 70 %.
- Det handlar inte längre om att påverka bilföretagen, miljöbilsmodellerna finns. Det handlar inte om att skapa teknik för infrastruktur, den finns. Det handlar inte om att få oss konsumenter att vakna, det har vi varit länge. Det handlar om att se till att vi inte straffas för att vi kör fossilfritt, avslutar Jakob Lagercrantz. Hur svårt kan det vara?
För ytterligare information, kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister: 0708-173 808.