10/5: Försena inte nya miljöbilsdefinitionen!

Redan när dagens miljöbilsdefinition infördes 2006 stod det klart att den på sikt skulle skärpas. 2013 är inte en dag för tidigt, säger Gröna Bilister som därmed avvisar BilSwedens önskemål om att skjuta på införandet. Gröna Bilister uppmanar samtidigt regeringen att inleda breda samtal med branschen om långsiktiga spelregler.

- Inte ens Törnrosa kan ha missat att den gamla miljöbilsdefinitionen ska skärpas, och det är hög tid att sluta skattebefria medelmåttiga dieselbilar. Därför avvisar vi helt BilSwedens önskemål om att skjuta på införandet. Regeringen hinner förbättra förslaget och införa det till årsskiftet, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz. Tvärtom, att skjuta på beslutet är att underskatta bilbranschen.

Gröna Bilister uppmanar samtidigt regeringen att bjuda in branschen till samtal om de långsiktiga spelreglerna för drivmedel och bilar.

- Regeringen har inte diskuterat sina förslag med någon, har smugit igenom dem i en bilaga till vårpropositionen och har gett en så kort remisstid att kommuner och andra myndigheter knappast hinner svara. Det är fel sätt att jobba, och de bör ta igen skadan med att under hösten bjuda in till samtal om de långsiktiga spelreglerna, som fortfarande är mycket vagt beskrivna.

Gröna Bilister ställer sig bakom regeringens förslag till miljöbilsgräns på 95 gram koldioxid per kilometer, men vill att nivån ska vara den samma oavsett vad bilen väger. De vill också komplettera med krav på kväveoxider, buller och trafiksäkerhet. Gröna Bilisters sammanställning visar att 39 bilmodeller redan uppfyller den föreslagna miljöbilsdefinitionen; 7 diesel-, 9 etanol-, 10 gas-, 5 hybrid-, 2 laddhybrid- och 6 elbilar – påståenden om att bara ett tiotal bilar klarar kraven är därmed fel. Men kriterierna bör ändras, anser organisationen.

- Redan nu finns det miljöbilar enligt definitionsförslaget på alla drivmedel, i alla storleksklasser, fram-, bak- och fyrhjulsdrivna och från dryga tiotalet bilmärken. Alla kan välja miljöbil också med den skärpta definitionen, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Gröna Bilister har tidigare kritiserat att miljöbilar får släppa ut mer ju tyngre de är, och nu syns effekterna svart på vitt.

- Snåldieslarna av Skoda Fabia och Volkswagen Polo delar teknik och har samma utsläppsnivå men bara Skodan är miljöbilsgodkänd – Polon är för lätt! Det är perverst, och värre blir det – en jätte-SUV från Bentley med 130 gram koldioxid per kilometer godkänns tack vare att den väger en bra bit över två ton. Regeringen måste fundera ett varv till om detta verkligen var tanken.

Modeller som uppfyller kommande miljöbilsdefinitionen

Dieselbilar

Citroën C3 1.4

Citroën C4 1.6

Peugeot 208 1.4

Peugeot 308 1.6

Skoda Fabia 1.2

Volvo V40 1.6

Etanolbilar

Audi A4 2.0

Audi A4 2.0 4WD

Ford C-Max 1.6

Ford Focus 1.6

Renault Clio 1.2

VW Passat 1.4

Volvo S60/V60 1.6

Volvo S80 1.6

Volvo V70 1.6

Gasbilar

Fiat Doblò 1.4

Fiat Punto 1.4

Mercedes E200 1.8

Opel Combo 1.6

Opel Zafira 1.6

Subaru Legacy/Outback 2.5 4WD

VW Caddy Life 2.0

VW Passat 1.4

VW Touran 1.4

Volvo V70 2.5

Hybridbilar

Citroën DS5 2.0

Lexus CT 200h 1.8

Peugeot 3008 2.0 4WD

Toyota Auris 1.8

Toyota Prius 1.8

Laddhybrider

Chevrolet Volt

Opel Ampera

Elbilar

Citroën C-Zero

E-car 500 EV (Fiat 500)

Mitsubishi i-MiEV

Nissan Leaf

Peugeot iOn

Volvo C30

Kommande modeller (exempel)

Peugeot 508 RXH (elhybrid)

Toyota Prius Plus (elhybrid)

Toyota Prius (laddhybrid)

Toyota Yaris (elhybrid)

Volvo V60 Plug-in (laddhybrid)

   

www.gronabilister.se finns remissvaret, hela listan av modeller, inklusive deras certifierade utsläppsvärdne och tjänstevikt.

För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Mattias Goldmann, 070-309 00 45.

 

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......