- Inte ens Törnrosa kan ha missat att den gamla miljöbilsdefinitionen ska skärpas, och det är hög tid att sluta skattebefria medelmåttiga dieselbilar. Därför avvisar vi helt BilSwedens önskemål om att skjuta på införandet. Regeringen hinner förbättra förslaget och införa det till årsskiftet, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz. Tvärtom, att skjuta på beslutet är att underskatta bilbranschen.
Gröna Bilister uppmanar samtidigt regeringen att bjuda in branschen till samtal om de långsiktiga spelreglerna för drivmedel och bilar.
- Regeringen har inte diskuterat sina förslag med någon, har smugit igenom dem i en bilaga till vårpropositionen och har gett en så kort remisstid att kommuner och andra myndigheter knappast hinner svara. Det är fel sätt att jobba, och de bör ta igen skadan med att under hösten bjuda in till samtal om de långsiktiga spelreglerna, som fortfarande är mycket vagt beskrivna.
Gröna Bilister ställer sig bakom regeringens förslag till miljöbilsgräns på 95 gram koldioxid per kilometer, men vill att nivån ska vara den samma oavsett vad bilen väger. De vill också komplettera med krav på kväveoxider, buller och trafiksäkerhet. Gröna Bilisters sammanställning visar att 39 bilmodeller redan uppfyller den föreslagna miljöbilsdefinitionen; 7 diesel-, 9 etanol-, 10 gas-, 5 hybrid-, 2 laddhybrid- och 6 elbilar – påståenden om att bara ett tiotal bilar klarar kraven är därmed fel. Men kriterierna bör ändras, anser organisationen.
- Redan nu finns det miljöbilar enligt definitionsförslaget på alla drivmedel, i alla storleksklasser, fram-, bak- och fyrhjulsdrivna och från dryga tiotalet bilmärken. Alla kan välja miljöbil också med den skärpta definitionen, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
Gröna Bilister har tidigare kritiserat att miljöbilar får släppa ut mer ju tyngre de är, och nu syns effekterna svart på vitt.
- Snåldieslarna av Skoda Fabia och Volkswagen Polo delar teknik och har samma utsläppsnivå men bara Skodan är miljöbilsgodkänd – Polon är för lätt! Det är perverst, och värre blir det – en jätte-SUV från Bentley med 130 gram koldioxid per kilometer godkänns tack vare att den väger en bra bit över två ton. Regeringen måste fundera ett varv till om detta verkligen var tanken.
Modeller som uppfyller kommande miljöbilsdefinitionen
Dieselbilar Citroën C3 1.4 Citroën C4 1.6 Peugeot 208 1.4 Peugeot 308 1.6 Skoda Fabia 1.2 Volvo V40 1.6 |
Etanolbilar Audi A4 2.0 Audi A4 2.0 4WD Ford C-Max 1.6 Ford Focus 1.6 Renault Clio 1.2 VW Passat 1.4 Volvo S60/V60 1.6 Volvo S80 1.6 Volvo V70 1.6 |
Gasbilar Fiat Doblò 1.4 Fiat Punto 1.4 Mercedes E200 1.8 Opel Combo 1.6 Opel Zafira 1.6 Subaru Legacy/Outback 2.5 4WD VW Caddy Life 2.0 VW Passat 1.4 VW Touran 1.4 Volvo V70 2.5 |
Hybridbilar Citroën DS5 2.0 Lexus CT 200h 1.8 Peugeot 3008 2.0 4WD Toyota Auris 1.8 Toyota Prius 1.8 |
Laddhybrider Chevrolet Volt Opel Ampera |
Elbilar Citroën C-Zero E-car 500 EV (Fiat 500) Mitsubishi i-MiEV Nissan Leaf Peugeot iOn Volvo C30 |
Kommande modeller (exempel) Peugeot 508 RXH (elhybrid) Toyota Prius Plus (elhybrid) Toyota Prius (laddhybrid) Toyota Yaris (elhybrid) Volvo V60 Plug-in (laddhybrid) |
På www.gronabilister.se finns remissvaret, hela listan av modeller, inklusive deras certifierade utsläppsvärdne och tjänstevikt.
För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Mattias Goldmann, 070-309 00 45.