– Vi har en rekordsnabb omställning till grönare bilism, men en regering som skräms av framgången och snabbavvecklar miljöbilsförmånerna. För att inte miljöbilsboomen ska klinga av, måste regeringen slå fast vad som kommer efter miljöbilspremien och trängselskatteundantaget – det här är för bra för att slänga över bord!, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
Gröna Bilister motsätter sig inte en successiv avveckling av miljöbilsförmåner, men är starkt kritiska till hur det sker nu. Både miljöbilspremien och undantaget från trängselskatt avvecklas snabbare än riksdagen beslutat, vilket skapar oro bland konsumenterna och gör det svårt för generalagenterna att erbjuda de bilar marknaden önskar.
– Den som har miljöbil ska inte vara ett skattemässigt frälse, för evigt belönad med premier och befriad från avgifter. Men så här slarvigt ska man inte hantera en miljömässig framgång, som dessutom har stor betydelse internationellt – omvärlden behöver en tydlig förebild i omställningen till grönare bilism, säger Mattias Goldmann.
Gröna Bilister har i en enkät frågat samtliga generalagenter hur många miljöbilar de räknar med att sälja, med en samlad volym på drygt 102 000 miljöbilar, men eftersom den samlade nybilsförsäljningen minskar har organisationen reviderat ner prognosen till 85 000 miljöbilar. Med oktober månads 8 641 miljöbilar har det registrerats 71 754 miljöbilar i år, och de 85 000 är klart inom räckhåll.
– November-december räknar vi med en miljöbilsspurt eftersom bara de miljöbilar som är registrerade innan årsskiftet undantas från trängselskatter, enligt finansdepartementets mycket märkligt utformade förslag. Varför ska en äldre miljöbil med högre utsläpp slippa trängselskatt medan t.ex. kommande el- och bränslecellsbilar måste betala? Förslaget borde utgå ifrån miljöpåverkan, inte registreringsdatumet, säger Mattias Goldmann.
Miljöbilsförsäljningen är fortsatt regionalt ojämn, och Trollhättan har som första kommun passerat andelen 50 procent miljöbilar i nyregistreringen – här är icke-miljöbilen ett undantag från regeln. I bl.a. Norrbotten och Värmland är andelen nya miljöbilar fortsatt kring 20 procent.
– Högst andel miljöbilar säljs där miljöbilar har lokala förmåner som gratis parkering eller undantag från trängselavgifter, och där det finns god tillgång till etanol eller biogas. Det visar att kommuner fortsatt har en viktig roll i att stimulera miljöbilsutvecklingen, säger Mattias Goldmann.
I oktober var 73,4 procent av miljöbilarna etanoldrivna, 10,0 procent diesel, 11,7 procent bensin, 3,0 procent hybrider och 1,9 procent gasdrivna.
Miljöbilsutvecklingen 2008 (2007):
Januari: 35,8 (14,5) %
Februari: 29,6 (14,1) %
Mars: 26,2 (12,9) %
April: 28,2 (14,1) %
Maj: 31,9 (16,6) %
Juni: 33,8 (17,2) %
Juli: 32,2 (19,3) %
Augusti: 33,5 (17,3) %
September: 37,9 (17,7) %
Oktober: 38,8 (20,8) %
Topplistan miljöbilar januari-oktober 2008 (2007):
Volvo V70 Flexifuel 8582 (-)
Saab 9-3 BioPower 8180 (5044)
Volvo V50 Flexifuel 6280 (3903)
Saab 9-5 BioPower 5643 (7680)
Ford Focus Flexifuel 4517 (6232)
Samtliga siffror är hämtade från Bil Swedens statistik, se www.bilsweden.se .
FÖR VIDARE INFORMATION:
Gröna Bilisters presskontakt Mattias Goldmann 070-309 00 45, ordförande Jakob Lagercrantz 0708-173 808.