I maj registrerades 34 elbilar i Sverige, i Norge nio gånger fler. Den långsamma svenska omställningen beror på bristande ekonomisk stimulans, men Gröna Bilister förutspår att det snabbt förändras när Saab nu genom NEVS blir en av världens mest ambitiösa elbilstillverkare.
- En stark hemmamarknad är alltid viktigt och regeringen vill förstås inte bädda för en ny konkurs i Trollhättan genom alltför svag stimulans till elbilar och laddinfrastruktur. Vi räknar med en utökad supermiljöbilspremie, en satsning på snabbladdstationer över hela landet och nya forskningssatsningar kring elektrifiering, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
NEVS kommer troligen inte, som det framstått i media, enbart att tillverka elbilar, utan att arbeta på bredare front med elektrifiering av fordon.
- Inte alla kan välja en elbil, men laddhybrider och andra sätt att delvis elektrifiera bilen funkar för alla och kan bli en viktig marknad för nya Saab. Här har Saab också stark kompetens som finns kvar eller kan lockas tillbaks.
Gröna Bilister bedömer att en eldriven Saab 9-3 troligen har en begränsad marknad, men att nya Saab om några år kan bygga elbilar och laddhybrider av absolut senaste snitt, och bli en viktig tillverkare inom detta segment.
- Saabmärket är förknippat med innovation, miljöansvar och nischmarknadsföring. Elsatsningen är mitt i prick för varumärket, för Trollhättan, för Bilsverige och för omställningen till hållbar bilism.
För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45, eller Jakob Lagercrantz, 0708-173 808. Se ävenwww.gronabilister.se.