– Göteborg är en av Sveriges pionjärkommuner för miljöfordon, och den enda kommun som fått full pott i Gröna Bilisters bedömning av kommuners miljöbilsarbete. Om staden tar bort gratis parkering för miljöfordon kan det mycket väl vara slutet på den lyckade svenska miljöfordonsmodellen., kommentarer Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.
Under 2009 har det skett en rad åtstramningar mot miljöfordon:
· Gratis parkering tas bort i Stockholm, Göteborg och Malmö.
· Det statliga miljöfordonsbidraget försvann
· Frågetecken kring skattefrihet för miljöbränslen i och med kvotpliktsutredningen
· Biodrivmedlen har ifrågasatts på ett mycket professionellt sätt.
Till detta har ett lågt bensinpris kombinerat med en oförmåga att erbjuda låga priser för dem som vill tanka E85 gjort att allt fler miljöfordonsägare tankar bensin istället för E85.
– Regeringen hade kunnat lösa detta enkelt genom att skärpa miljöfordonsdefinitionen. Nu har snåla dieslar med utsläpp på 119 gram samma fördel som en biogasbil som om den tankar biogas i exempelvis Kristianstad släpper ut 22 gram, kommenterar Lagercrantz
Gröna Bilister förutspår en härdsmälta i miljöfordonspolitiken. De största förlorarna är de 170 000 miljöfordonsägare som satsat på miljöbränslen, bilindustrin och oljebranschen som satsat miljarder på ett klara miljömålen, och miljön. Den som på miljöbränslen minskar utsläppen med mellan 50 och 80 procent.
För ytterligare information kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande, Gröna Bilister
Tfn: 0708-173 808
E-post: jakob.lagercrantz@gronabilister.se
Gröna Bilisters pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/grona_bilister