- Eu kommissionen måste tro på mirakel, annars kommer de inte att klara klimatmålet med denna allmänna strategi, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Men samtidigt märks tydligt att kommissionen öppnar för att prova nya tekniker, satsa på olika mobilitetslösningar och biobränslen. Det är en svängning, och det är bra.
I rapporten märks tydligt att kommissionen ser allvarligt på oljeberoendet och de höga klimatutsläppen. Man öppnar för att se över subventionerade villkor för företagsbilar, skatteinitiativ för internalisera miljökostnader i trafiken, och kraftiga satsningar på att förorenaren skall betala. Samma rekommendationer tog Gröna Bilister fram för regeringen förra veckan.
Det finns flera bra tankar i kommissionens dokument. Bland annat vill man helt få bort fossilbränslebilar från stadsmiljön, och kraftigt ökade räls- och vattenburen pendling. EU kommissionen har lämnat sitt tidigare motstånd mot biodrivmedel, och föreslår bland annat att flygindustrin skall till 40% flyga på biobränsle till 2050.
- Bra med satsning på många tekniker. Men att flyget skall fortsätta i samma omfattning som tidigare, men klara utsläppsmålen med biobränslen är en dum lösning, kommenterar Lagercrantz. Bra att kommissionen välkomnar biobränslen, men låt de användas i den nödvändiga landtransportsidan.
Gröna Bilisters strategi för en svensk miljöfordonspolitik finns här (pdf).
EU Kommissionen presenterade sin förra vitbok 2001. Den rapport som presenterades idag skall diskuteras i EU Parlamentet och EU rådet innan den läggs fast som strategi.
För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz 0708-173 808, eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.