– Stadsjeepen är en aggressiv miljöbov som inte hör hemma i innerstaden. Ändå marknadsför bilhandlarna dessa fordon i storstäderna. Bilköparna måste få bättre information om allt från bränslekostnader till miljö och säkerhet. Ett första litet steg är en kampanj riktad direkt till storstadsbor som funderar på att köpa en stadsjeep. Varje person som väljer en annan bil istället för stadsjeep, innebär en stor vinst i form av en trivsammare stadsmiljö, säger Gröna Bilisters kampanjledare Maria Gardfjell.
I ledande dagstidningar, på stora nätsajter, i biltidningar och på anslagstavlor kommer det den närmaste tiden att finnas fejkade annonser om stadsjeepar till försäljning. Webbplatsen som anges – www.minsuv.se – har information om stadsjeeparnas nackdelar samt enkla och begripliga jämförelser med andra bilar. Telefonnumret som uppges i annonser går till en telefonsvarare med mer kortfattad information om varför man bör avstå från att köpa en stadsjeep.
– Kampanjen är okonventionell, men med begränsade resurser måste vi se till att nå målgruppen på ett effektivt och uppseendeväckande sätt. Vi tror att även potentiella stadsjeepsköpare har humor, och tar del av vår information. Vill de absolut ha en stadsjeep, kan de köpa Toyota Lexus som med hybriddrift inte drar mer än en konventionell storbil. Men allra bäst är om så många som möjligt väljer en miljöbil. Om någon blir upprörd och känner sig lurad av att annonsen de sett visar sig leda till propaganda mot stadsjeepar så får vi bara beklaga och be om ursäkt. Men med begränsade resurser måste vi ta till ett annorlunda grepp för att sprida information om de många problemen som finns med SUV:ar eller stadsjeepar. Och informationen tar man som sagt ställning till själv.
London, Paris och Rom överväger olika former av restriktioner eller förbud mot stadsjeepar i stadskärnan och frågan utreds i Stockholm. Gröna Bilister ställer sig bakom sådana restriktioner, men tror ännu mer på konsumenternas makt och aktiva val.
– Det är svårt att exakt definiera vad som är en stadsjeep och därför tar det tid att få restriktioner mot stadsjeepar i innerstaden. Ett starkt konsumenttryck mot stadsjeepen ger däremot omedelbar effekt.
Nyregistreringen av SUV:ar ökade med 9,8 % under perioden januari-oktober 2004 jämfört med samma period året innan, enligt Naturvårdsverket och SCB. Antalet nya SUV:ar i Sverige uppgick under denna period till 15.493, motsvarande 6,0 % av nyregistreringarna, jämfört med 5,4 % samma period 2003.
Gröna bilister har tagit fram kampanjen tillsammans med reklambyrån Monte Christo. Gröna bilister är en ideell organisation, som till skillnad från biltillverkarna har mycket små resurser. Detta är skälet till att man valt att ta fram en gerillaaktivitet.
Arbetsgruppen hos Montechristo är: Projektledare: Johan Sandegård; Art director: David Lillewarg; Copywriter: Tor Liljekvist
Mer information: Mattias Goldmann, 0703-09 00 45; Maria Gardfjell, 070-393 39 36.
Se även webbplatsen www.minsuv.se.