Regeringen och samarbetspartierna har enats om att förmånsvärdet för gasfordon sänks till 60 procent av motsvarande bensinbil, med en maximal reduktion på 16 000 kronor. Dessutom höjs Klimp-anslagen över en treårsperiod med 800 miljoner kronor, vilket bör ge nya tankställen för biogas och lokal delfinansiering av merkostnaden för gasfordon.
Det blir än tydligare att den som väljer att köra på biogas gör en god affär samtidigt som man minskar utsläppen av växthusgaser med ungefär 90 procent. Med de nya Klimp-bidragen kan man också börja göra något åt den akuta bristen på tankställen för biogas norr om Stockholm. Men incitamenten att öka andelen ren biogas på den fossila naturgasens bekostnad måste bli tydligare, säger Jakob Lagercrantz.
Svenska koldioxidutsläpp per nysåld personbil ligger över 190 gram per kilometer, skyhögt över EU-genomsnittet och mycket långt från EU:s beslut om max 120 gram per kilometer år 2010. Därför bör satsningar på miljöbilar vara självklara i statsbudgeten, avslutar Lagercrantz.
Gröna Bilisters årliga granskning ”Miljöbästa Bil” visar att det finns miljöbilar i varje storleksklass, med samma komfort och säkerhet som gammaldags bilar men kraftigt reducerad miljöpåverkan.
För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller presskontakt Mattias Goldmann, 070-309 00 45.