16/6: Varför ska inte Blekingepolisen vara ett föredöme?

Statliga myndigheter ska köpa 75 procent miljöbilar. Men Blekingepolisen utnyttjar ett kryphål i lagen och köper dieselbilar. Gröna Bilister är starkt kritiska mot att polisen inte agerar föredömligt på miljöområdet.

– Varför ska inte Polisen vara ett föredöme? Numera finns miljöbilar som uppfyller alla Polisens behov, så det finns ingen anledning att köpa turbodieslar. De fyra dieselfordon Blekingepolisen nu visar upp måste följas av miljöbilar som drivs med förnybara drivmedel, säger Mattias Goldmann, styrelseledamot för Gröna Bilister.
 
Blekingepolisen har nyligen köpt fyra dieseldrivna fordon (tre Volvo och en Volkswagen minibuss). Gröna Bilister avvisar kategoriskt alla försök att definiera dessa fordon som miljöbilar – diesel är ett fossilt och oljebaserat bränsle som ska fasas ut för att minska vår klimat- och miljöpåverkan. De fordon Polisen köpt in hade kunnat vara etanol- eller biogasdrivna fordon, med samma eller bättre prestanda, liknande innerutrymmen och till jämförbart pris.
 
– Eftersom såväl Volvo som Volkswagen erbjuder miljöbilar, bör Polisen tillse att de kommande 20 bilarna blir miljöbilar. Det borde vara självklart för Polisen att vara ett föredöme för andra trafikanter.
 
Norrköpingspolisen har i Gröna Bilisters regi testat etanoldrivna Saab med förhöjd effekt till 265 hästkrafter. Efter testet fastslog Polisen att miljöbilar kan uppfylla alla Polisens prestandabehov, samtidigt som innerutrymmen räcker till. Saabs miljöbilar finns nu också med automatlåda, vilket innebär att Polisens sista reservation mot miljöbilen nu kan avvisas.
 
Gröna Bilister är kritiska till att så kallade ”specialfordon” är undantagna från riksdagens beslut om att statliga myndigheter ska köpa minst 75 procent miljöbilar. Specialfordon står enligt Vägverkets bedömning för ungefär hälften av myndigheternas inköp och rimligen för större delen av körsträckan och utsläppen. Undantaget är därmed större än regeln.
 
– När ett kryphål i lagen blir stort som ett bergrum tappar man i effekt. 75 procent miljöbilsinköp blir efter alla undantag totalt drygt 35 procent miljöbilar, en nivå som flera kommuner passerade redan vid sekelskiftet, säger Mattias Goldmann.
 

Gröna Bilisters synpunkter på miljöbilsdefinitionen

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann 070-309 00 45.

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......