- En enda stadsjeep släpper under sin livstid ut upp till 40 ton mer koldioxid än en familjebil av samma storlek. För varje stadsjeep som tas bort från gatorna, ökar möjligheten att bromsa växthuseffekten. Volvos initiativ att begrava stadsjeepen må vara drastiskt, men det är helt rätt tänkt. Det säger Maria Gardfjell, ansvarig för Gröna Bilisters informationsarbete om stadsjeepens nackdelar.
Som ett led i marknadsföringen av ”Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest” begraver Volvo en stadsjeep av modell XC90 någonstans i världen. Hugade spekulanter får leta upp och gräva upp bilen i mitten av juli, vilket är Gröna Bilisters enda reservation mot evenemanget.
– Vi föreslår att man låter bilen ligga, som ett monument över den stadsjeepshysteri världen nu lämnar bakom sig. På så vis kan Volvo tydligt visa att man står för klimatvänligare och trafiksäkrare bilism, samtidigt som man appellerar till de allt större grupper som vänder stadsjeepen ryggen, säger Maria Gardfjell.
Försäljningen av stadsjeepar är en huvudanledning till att Volvo troligen inte klarar sitt löfte till EU-kommissionen att minska utsläppen av koldioxid från nya bilar med 25 procent mellan 1995 och 2008. Stadsjeeparna är också ett allvarligt hinder för att öka trafiksäkerheten eftersom stadsjeeparnas tyngd och höga markfrigång gör dem till ett allvarligt hot för medtrafikanterna.
Gröna Bilister slår fast att världen behöver föregångsföretag som tar ett tydligt steg för att vända utsläppsökningen i trafiken, gärna genom att symboliskt begrava stadsjeepen. Gröna Bilister poängterar också att Volvo tar ett allt större miljöansvar och att man ser positivt på företagets framgångar med etanol- och biogasbilar.
För ytterligare information, kontakta: Stadsjeepsansvarig Maria Gardfjell 070-393 39 36 eller presskontakt Mattias Goldmann 070-309 00 45.
Läs mer om Gröna Bilisters syn på stadsjeepar på www.minsuv.se.
Läs mer om Volvos kampanj.