23/10: Avveckla bensinbilen helt, Borås!

Borås ska i första hand köpa miljöbilar, minska antalet mil kommunanställda kör i sina egna bilar och ersätta bilresor med tjänstecyklar där det går. Gröna Bilister är positiva till förslaget men uppmanar Borås kommunstyrelse att helt avveckla bensin- och dieselbilarna.

Borås kommunala fordon släpper ut 430 ton per år, vilket genom ett systematiskt byte till miljöfordon skulle kunna minskas med cirka 70 procent. En övergång till miljöbilar kan enligt kommunstyrelsens beslutsunderlag finansieras genom att minska fordonskostnaderna. En viktig del i detta är att minska de drygt två miljoner kilometer som kommunanställda kör i tjänsten i sina privata bilar, vilket kostar kommunen 5,5 miljoner kronor årligen i milersättning. En del av resorna kan ske med kommunala miljöbilar, andra på tjänstecykel.
 
– Anställda som kör många mil i egen bil är ett gissel för många kommuner. Kostnaderna skenar, uppgifterna om hur mycket man kört är svåra att kontrollera och många av de anställdas bilar är tveksamma ur både miljö- och säkerhetssynpunkt. Borås gör alltså helt rätt som försöker skära här, säger Gröna Bilisters kommungranskare Mattias Goldmann.
 
Gröna Bilister är positiva till förslaget som Borås kommunstyrelse nu ska behandla, men uppmanar kommunen att i samma veva slå fast en konkret avvecklingsplan för de bensin- och dieseldrivna bilarna. Kommunen uppmanas att inte låta sig nedslås av Volvos hot om nedläggning av sina gasbilar.
 
– Volvo signalerar att ökad efterfrågan kan få dem att ändra sitt beslut, så Borås kan med en rejäl miljöbilssatsning kan aktivt bidra till att Volvo fortsätter tillverkningen. Och man ska komma ihåg att även utan Volvo finns det moderna och säkra gas- och etanolbilar i alla storleksklasser, säger Mattias Goldmann.
 
Gröna Bilister slår också fast att en miljöbilssatsning är en god investering i bättre hälsa och minskad klimatpåverkan och räknar med att miljöbilarna ska bli klart lönsamma ekonomiskt.
 
– De flesta miljöbilar kostar något mer i inköp, men vi vet att oljepriset långsiktigt går upp, så den som byter till biobränslen tar en billig försäkring mot skenande drivmedelskostnader. Det är alltså helt oförsvarbart att många av landets kommuner och landsting fortfarande inte ens börjat bytet från fossil bensin till förnybar etanol eller biogas!
 
 
 
För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann, 070-309 00 45.

Gröna Bilisters granskning av Borås kommun ur miljöbilsperspektiv

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......