7/12: Pinsamt med bara två miljöbilar, Varberg!

Ekokommunen Varberg har 166 bilar, varav två miljöbilar. Pinsamt, tycker Gröna Bilister som har en lång rad med exempel på kommuner som sedan länge bytt ut huvuddelen av sin fordonspark mot miljöbilar.

– De flesta miljöbilar kostar något mer i inköp, men vi vet att oljepriset långsiktigt går upp, så Varbergs snigelfart i bytet till miljöbilar är en klar ekonomisk risk för kommunen. Dessutom innebär den oerhört låga andelen miljöbilar beslutet en onödigt hög miljö- och klimatpåverkan. Varberg måste ta sig i kragen och det snart – man kan inte vara så här miljöbilsdålig och samtidigt kalla sig ekokommun, säger Gröna Bilisters kommungranskare Mattias Goldmann.
 
Kommunens nya leasingavtal innebär att förvaltningarna äntligen kan välja miljöbilar, men till skillnad från bl.a. Göteborg, Ystad och Östersund är det fortsatt fritt fram att välja de gammaldags, bensinslukande bilarna. Redan den 18 maj 2004 beslutade Enligt ett kommunfullmäktige att kommunens styrelser och nämnder ”uppmanas att vid inköp av fordon i första hand beakta drift med förnybara bränslen”.
 
– Kommunen bryter mot sina egna rekommendationer. Det är miljömässigt dumt, ekonomiskt riskabelt och demokratiskt tveksamt. Vi uppmanar revisorerna att se över om det är rimligt att kommunala styrelser och nämnder så konsekvent struntat i fullmäktiges beslut, säger Mattias Goldmann. 
 
I dagsläget finns tre tankställen för etanol och ett för biogas i kommunen.
 
– Antalet tankställen för biogas och etanol växer i snabb takt och tillgången på biobränslen är nu så god att ingen längre behöver välja en bil som enbart kan framföras på bensin eller diesel, säger Mattias Goldmann. 
  
 
För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann, 070-309 00 45.

Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......