6/2: Växjös förslag till lokal miljöbilspremie får beröm – och konkreta förslag

Växjös politiska majoritet har gett kommunchefen i uppdrag att utreda en kommunal miljöbilspremie som tar vid när den nationella miljöbilspremien avslutas vid halvårsskiftet. Utmärkt, tycker Gröna Bilister som poängterar kommunernas betydelse i miljöbilsomställningen och ger Växjö fem rekommendationer.

Den nationella miljöbilspremien har varit en stor framgäng, och har en viktig del i att Sverige nu har den högsta miljöbilsandelen i nybilsförsäljningen och den snabbast minskande klimatpäverkan frän nya bilar. Trots det väljer regeringen att avveckla den till 1 juli i är, ett halvär tidigare än riksdagen beslutade. Växjö utreder nu att införa en lokal miljöbilspremie, vilket Gröna Bilister uppskattar.

– Växjös borgerliga politiska ledning har förstätt vad landets borgerliga politiska ledning inte har greppat; att en snabb omställning till grönare bilism behöver tydlig, uthällig och förutsägbar stimulans. Vi förutser nya miljöbilsrekord i Växjö, som redan tidigare är en av Sveriges absolut ledande miljöbilskommuner. Dessutom räknar vi med en helt ny form an turism när andra kommuner ska besöka Växjö för att se hur de gjort, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister ger kommunen fem förslag för den lokala miljöbilspremien:

1. Utgå från faktisk klimatnytta. Den nationella miljöbilspremien är 10 000 kronor för alla miljöbilar, vilket är orättvist mot biogas- och elbilar med mycket läg klimatpäverkan. Premien bör vara större ju större klimatnytta man gör, vilket kan ske utan större totalkostnad för kommunen.

2. Omfatta alla. Den nationella miljöbilspremien gäller endast privatpersoner, trots att exempelvis taxi har mängdubbelt högre körsträcka per är och alltsä gör större klimatnytta när de byter till miljöbilar. Växjös premie bör omfatta alla bilar.

3. Kräv rätt tankning. Den nationella miljöbilspremien utgär till etanol- och gasbilister även om de tankar 100 % bensin. Begär att man tankar minst 70 % "rätt", och kolla upp med stickprov.

4. Ge pengarna direkt. Den nationella miljöbilspremien betalas ut efter sex mänader, vilket är ett onödigt hinder för en snabb omställning. Den som kan visa att hon/han köpt miljöbil, bör fä ersättning direkt.

5. Inkludera konvertering. Den nationella miljöbilspremien omfattar bara nya bilar, trots att den som konverterar en befintlig bensinbil till etanol- eller gasdrift gör minst lika stor nytta. Det kan ske t.ex. hos Växjöföretaget BSR.

Gröna Bilister har granskat över hundra kommuner ur miljöbilsperspektiv, och utsett Växjö till "Miljöbilsbästa kommun", tillsammans med bl.a. ÷stersund och Göteborg.

- En ledande miljöbilskommun gör inte bara allt efter regelboken, utan överraskar oss med nydanande initiativ. Det gör Växjö med sin planerade lokala miljöbilspremie, som vi hoppas se förverkligad redan till halvärsskiftet, och som vi önskar att andra kommuner tar efter, säger Jakob Lagercrantz.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 (kansliet 018-320 220). Gröna Bilisters granskning av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns pä www.gronabilister.se.

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......