I fjol var Toyotas genomsnittliga utsläpp 163 gram koldioxid per kilometer, med 158 g/km som mål för i år. 2009 ska man vara nere i 140 g/km, bilindustrins frivilliga överenskommelse med EU. Nu får varje Toyotahandlare i uppdrag att bidra till att målet uppfylls, med individuella klimatmål för handlarna.
– Nu får varje Toyotahandlare ett klart incitament att marknadsföra miljöbilarna mer och stadsjeeparna mindre. Vi har inte sett något liknande initiativ vare sig i Sverige eller utomlands, och uppmanar annan bilhandel att ta efter initiativet, säger Gröna Bilisters Mattias Goldmann, som själv medverkade vid Toyotas lansering av initiativet.
Efter varje såld nybil kan handlaren se de genomsnittliga koldioxidutsläppen per såld bil i en enkel tabell. Om man efter några månader ligger över målet, är det dags att intensifiera miljöbilsmarknadsföringen. De handlare som lever upp till målet belönas av bilmärkets generalagent, och Gröna Bilister hoppas att statistiken blir offentlig så att var och en kan bedöma hur duktig den egna bilhandeln är i arbetet att minska bilismens klimatpåverkan.
Miljöbilarna ökade i fjol med drygt 150 procent och stod för 13,5 procent av nybilsförsäljningen. Initiativ som Toyotas ger en helt ny dragkraft åt försäljningen – bilhandlare som inte vill ligga illa till i jämförelse med kollegorna.
– Bland annat Ford, Saab, Volkswagen och Volvo marknadsför sig aktivt med miljöargument. Vi hoppas att de skyndsamt tar efter Toyotas initiativ – och kanske gör något ännu bättre, avslutar Mattias Goldmann.
För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann, 070-309 00 45.