24/2: Klimatanpassa Vasaloppet!

Vasaloppsarrangörerna har ingen strategi för att minska Vasaloppets klimatpåverkan, trots att evenemangets framtid hotas av klimatförändringarna. Vasaloppet är Sveriges största vinterevenemang med över 44 000 deltagare, vilket innebär att arrangörernas bristande klimathänsyn leder till kraftiga utsläppsökningar.

- Arrangörerna varnar för trafikkaos under Vasaloppsveckan, men uppmanar deltagarna i Stafettvasan att köra två bilar istället för att ge möjligheter att åka kollektivt eller ordna samåkning. I tidningen Vasalöparen ger arrangörerna till och med en av de sista klimatskeptikerna stort utrymme, kanske för att legitimera Vasaloppets svaga klimatprofil, säger Kristina Birath, styrelseledamot i Gröna Bilister och Vasaloppsåkare.

Senaste Vinter-OS var klimatneutralt, men Vasaloppet har inga sådana planer. De har inte ens någon plan för hur arrangemanget systematiskt skulle kunna minska sin klimatpåverkan, med deltagarnas resor som den troligen största klimatpåverkan. Gröna Bilister beräknar att minst en fjärdedel av deltagarna kör bil till och från tävlingarna, vilket med sträckan tur och retur Stockholm-Mora innebär utsläpp av ca 1 600 ton koldioxid.

- Det är dags för Vasaloppet att ta krafttag kring klimatfrågan. Till nästa år behövs en seriös plan för hur deltagarna ska kunna resa till och från loppen med minimal miljöpåverkan. Helst bör hela arrangemanget bli klimatneutralt, säger Kristina Birath.

Gröna Bilister poängterar att det redan i år finns åtminstone ett ljustecken – Kortvasan, arrangerad av ICA, innehåller ett tågpaket som väsentligt minskar denna deltävlings klimatpåverkan. Gröna Bilister är också försiktigt positiva till Vasaloppets val av Volkswagen som samarbetspartner, eftersom bilföretaget har flera miljöbilsklassade fordon.

Kristina Birath åker under lördagen TjejVasan och finns tillgänglig för media under helgen, dock med viss begränsning under själva loppet.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Kristina Birath 070-349 06 15 (presskontakt Mattias Goldmann 070-309 00 45).

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......