– Kommunen använder sina bilar vardagar och dagtid, medan de flesta privatpersoner framför allt kör kvällar och helger. Därför är det god hushållning att hyra ut kommunbilarna när de inte används. Dessutom betyder det att medborgarna får en möjlighet att smidigt testa miljöbilar utan att binda upp sig, säger Mattias Goldmann från Gröna Bilister.
I Gröna Bilisters handbok ”Utmaning 2010” rekommenderas kommuner att skaffa miljöbilar och hyra ut sina fordon till allmänheten kvällar och helger, men göra det på ett sätt som inte konkurrerar med vanlig hyrbilsverksamhet. Beslutet från Umeås tekniska nämnd är därmed ”helt enligt boken”. När det förverkligas kommer Gröna Bilister att använda det som positivt exempel för att påverka andra kommuner. Göteborg och Linköping har redan en sådan modell, där bilarna hyrs ut av en kommersiell bilpool, vilket innebär att kommunen inte tar på sig rollen av biluthyrare.
– Många behöver bil, men behöver kanske inte äga den. Hyrbil och bilpool ger privatbilens fördelar utan allt det krångel och alla de kostnader som en egen bil för med sig. Dessutom vet vi att den som inte ständigt har en bil stående på garageuppfarten eller parkeringen minskar sitt onödiga åkande kraftigt, till förmån för mer cyklande och kollektivtrafik. Det ger bättre miljö och inte minst bättre hälsa. Än bättre blir det förstås i Umeå, eftersom man samtidigt byter kommunens tjänstebilar till miljövänligare hybridbilar, kommenterar Mattias Goldmann.
Gröna Bilister har tidigare kritiserat Umeås kommun ur miljöbilsperspektiv. Kommunen är en av mycket få som fått sänkt betyg i organisationens miljöbilsranking, ner till fyra stjärnor. En av de många rekommendationerna var att inrätta en kommunal bilpool med miljöbilar, som kan hyras ut till allmänheten. När kommunen nu gör det, kan den räkna med höjt betyg i nästa granskning.
För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann, 070-309 00 45.
Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv
Handboken ”Utmaning 2010”