29/3: Motalas nej till gratis parkering ett tragiskt beslut

Ännu en tid behövs en del stimulans för att det ska bli självklart att välja miljöbil. Därför är det tråkigt att Motala avvisar gratis parkering för miljöbilar, anser Gröna Bilister.

– Miljöbilsmarknaden står och väger, och vi vet att många av etanolbilarna tankas  med bensin. Att införa gratis parkering för miljöbilar och villkora det med att man tankar rätt, är bland det viktigaste en kommun kan göra för att gynna grönare bilism. Därför är Tekniska nämndens beslut tragiskt och verklighetsfrånvänt.  kommenterar Mattias Goldmann från Gröna Bilister.
 
Gratis parkering för miljöbilar ger en klar lokal morot att välja miljöbil, eftersom man dels tjänar ett antal tusenlappar på gratis parkering, dels slipper hålla på att skaffa växelpengar för automaten och oroa sig för lapplisor. Parkeringen bör avse bilar som uppfyller Vägverkets miljöbilsdefinition – det är viktigt att vi får en och samma definition i hela landet. Förmånen bör tidsbegränsas och tas bort när miljöbilen verkligen slagit igenom.
 
– Miljöbilar ska inte vara gynnade för evigt, när det blivit självklart att välja en bil som är mindre störande för klimat och hälsa bör förmånerna tas bort. Några år räcker för att bidra till en lokal miljöbilsboom, förutsatt att regeringen gör sitt med en klar nationell stimulans, säger Mattias Goldmann.
 
Gröna Bilister underkänner tekniska nämndens ordförandes påstående att gratis parkering skulle öka sökandet efter lediga parkeringsplatser i centrum.
 
– Motalapolitikerna tycks ha agerat i blindo, utan att bry sig om de entydigt positiva erfarenheter som finns i de drygt 30 kommuner som redan har gratis parkering för miljöbilar. Varför kontaktade man inte dem innan man fattade ett beslut på felaktiga grunder?, undrar Mattias Goldmann.
 
Trafiknämndens beslut var enhälligt, men det finns fortsatt möjligheten för Motalapolitikerna i kommunstyrelse och kommunfullmäktige att införa gratis parkering för miljöbilar – en lokal förmån som klart skulle minska trafikens klimatpåverkan i kommunen.  
 
 
För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann, 070-309 00 45.

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......