– Miljöbilsmarknaden står och väger, och vi vet att många av etanolbilarna tankas med bensin. Att införa gratis parkering för miljöbilar och villkora det med att man tankar rätt, är bland det viktigaste en kommun kan göra för att gynna grönare bilism. Därför är Tekniska nämndens beslut tragiskt och verklighetsfrånvänt. kommenterar Mattias Goldmann från Gröna Bilister.
Gratis parkering för miljöbilar ger en klar lokal morot att välja miljöbil, eftersom man dels tjänar ett antal tusenlappar på gratis parkering, dels slipper hålla på att skaffa växelpengar för automaten och oroa sig för lapplisor. Parkeringen bör avse bilar som uppfyller Vägverkets miljöbilsdefinition – det är viktigt att vi får en och samma definition i hela landet. Förmånen bör tidsbegränsas och tas bort när miljöbilen verkligen slagit igenom.
– Miljöbilar ska inte vara gynnade för evigt, när det blivit självklart att välja en bil som är mindre störande för klimat och hälsa bör förmånerna tas bort. Några år räcker för att bidra till en lokal miljöbilsboom, förutsatt att regeringen gör sitt med en klar nationell stimulans, säger Mattias Goldmann.
Gröna Bilister underkänner tekniska nämndens ordförandes påstående att gratis parkering skulle öka sökandet efter lediga parkeringsplatser i centrum.
– Motalapolitikerna tycks ha agerat i blindo, utan att bry sig om de entydigt positiva erfarenheter som finns i de drygt 30 kommuner som redan har gratis parkering för miljöbilar. Varför kontaktade man inte dem innan man fattade ett beslut på felaktiga grunder?, undrar Mattias Goldmann.
Trafiknämndens beslut var enhälligt, men det finns fortsatt möjligheten för Motalapolitikerna i kommunstyrelse och kommunfullmäktige att införa gratis parkering för miljöbilar – en lokal förmån som klart skulle minska trafikens klimatpåverkan i kommunen.
För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann, 070-309 00 45.