Högst betyg av länets kommuner får Kalmar, med åtta stjärnor av tio möjliga. Parkeringen är gratis för miljöbilar, vilket stimulerar medborgaren att välja grönt i bilhallen. Kommunen har själv drygt 80 miljöbilar med en miljöbilsandel på 42 procent – bra, men de bästa kommunerna i landet ligger redan över 90 procent. Kalmar har också beslutat att transporter som färdtjänst och skolskjuts ska ske med miljöfordon när så är möjligt. Dessutom ger har kommunen högre ersättning till den som kör miljöbil. En bra morot, enligt Gröna Bilister.
Efter att ha granskat över 100 av landets kommuner, är det inte mycket som överraskar Gröna Bilister längre, men en detalj i Torsås kommer att finnas med i framtida rekommendationer till alla kommuner:
– Torsås kräver att bilarna de köper ska ha en mätare som visar bränsleförbrukningen. Det påverkar föraren att köra snålare och miljövänligare, så i all sin enkelhet får kravet stor effekt och många borde ställa det, säger Mattias Goldmann.
Västervik får också godkänt, bland annat för att de har gratis parkering för miljöbilar, och för att de utbildat anställda i ecodriving. Emmaboda har beslutat att bara köpa miljöbilar och kan räkna med toppbetyg i nästa granskning om de fortsätter som de håller på nu. Oskarshamn gör inte mycket i miljöbilsväg, inte Mönsterås heller.
Ölandskommunerna får inga lovord från Gröna Bilister ”Varken Borgholm eller Mörbylånga har en enda miljöbil. Det är nästan unikt för hela Sverige, särskilt som det ju också finns miljöbilar som går på bensin och diesel. Man behöver alltså inte avstå från grön bilism för att man inte har ett tankställe för etanol eller biogas runt knuten. Men att det saknas tankställen är delvis kommunernas eget fel – de bör lära av Torsås som köper etanolbilar trots att det inte finns något tankställe. På så vis garanterar de bensinbolagen en viss avsättning så fort pumpen kommer upp”.
Gröna Bilister poängterar att oavsett hur svag hemkommunen är, så har den som bor i länet ett försprång gentemot andra.
– Den som köper en miljöbil får upp till hälften av merkostnaden betalt genom regionförbundet och Miljöfordon Syd. Det är en utmärkt stimulans, särskilt som den gäller också den som köper begagnad miljöbil.
Mattias Goldmann gillar att miljöbilsstödet inte är villkorslöst – man måste mestadels tanka miljöbränsle om bilen är avsedd för det.
– Det är mycket snack om att folk köper etanolbil och får förmåner trots att de tankar bensin. Här i länet ser man till att det inte blir så. Det är bra både för klimatet och för miljöbilens rykte. Det borde man ta efter när man befriar miljöbilar från Stockholms trängselavgifter!
Gröna Bilister har också lusläst kommunala energiplaner, översiktsplaner, Agenda 21-planer och miljöbokslut.
– Här står ofta mycket klokt som fallit i glömska. En favorit är Emmabodas energiplan som avslutas med orden ”Vi måste styra hårdare”. Precis så är det – kommunerna har ansvaret att styra för hållbar, grön bilism. Snart gör alla Kalmarkommunerna det!
Samtliga kommungranskningar inklusive betyg och rekommendationerFör ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45,
mattias.goldmann@gronabilister.se