– En bilpool med miljöbilar som ersätter privata bilar har stor miljöeffekt och är ett viktigt steg i att förändra vår inställning till bilen. Dessutom är det mycket billigare att vara med i en bilpool och hämta ut en bil när man behöver, än att ständigt ha en stående och själv stå för alla fasta kostnader, säger Mattias Goldmann från Gröna Bilister.
För att bli medlem i föreningen betalar man 3000 kronor. Om det finns fler än en vuxen i hushållet som vill använda föreningens bilar så betalar man ytterligare 1000 kronor per nyttjare. Månadsavgiften är 120 kronor per hushåll. Då man använder bilen betalar man 18 kronor per mil, inklusive kostnaden för drivmedel, samt 10 kronor per timme. Företag och organisationer är också välkomna, men då är avgifterna högre. Den enda hittillsvarande bilen är en miljöbil av märket Saab.
– Många behöver bil, men behöver kanske inte ständigt ha en bil stående på garageuppfarten eller parkeringen. Bilpoolen ger privatbilens fördelar utan allt det krångel och alla de kostnader som en egen bil för med sig. Dessutom vet vi att den som är med i en bilpool minskar sitt onödiga åkande kraftigt, till förmån för mer cyklande och kollektivtrafik. Det ger bättre miljö och inte minst bättre hälsa, kommenterar Mattias Goldmann.
Gröna Bilister uppmanar nu Luleå kommun att stödja bilpoolen, framför allt genom att se över om inte en del av kommunens transportbehov kan tillgodoses genom att gå med i bilpoolen. ”Kommuner och privatpersoner är lysande partners i en bilpool, eftersom kommunen behöver bilar vardagar dagtid och privatpersoner framför allt vill ha tillgång till bilen kvällar och helger”.
I Gröna Bilisters handbok ”Utmaning 2010” finns ett kapitel om hur kommuner kan stödja framväxten av bilpooler. Luleås kommunalråd har fått handboken.
För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann, 070-309 00 45.
Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv
Handboken ”Utmaning 2010”