15/10: Gävle kommun försöker förmå fler att bilpendla – och uppmanar till fortkörning

Gävle kommun försöker i en stor kampanj att få fler Stockholmare att bosätta sig i Gävle – och bilpendla till Stockholm. Dessutom anges en tidsåtgång som kräver fortkörning. Gröna Bilister uppmanar kommunen att dra in kampanjen - och k-märka den.

Med kampanjen ”Swooosch!”, som bl.a. syns i Storstockholms kollektivtrafik, ska stockholmare förmås flytta till Gävle och pendla därifrån till Stockholm. Texten lyder ”Swooosch! Så snabbt går det. Med nya E4:an når du Gävle med bil på 90 minuter.”

- Att i dagens klimatdebatt föreslå ökad bilpendling är inte bara dumt och ansvarslöst, det är så otidsenligt att kampanjen bör dras in och k-märkas, säger Mattias Goldmann, kommungranskare på Gröna Bilister.

Gröna Bilister är också mycket kritiska till Gävle kommuns påstående att resan med bil tar 90 minuter. För att klara de 170 km mellan de båda stadskärnorna på 90 minuter måste man hålla en snittfart på 113 km/h. Det är olagligt fort hela vägen och i Stockholmsområdet så mycket över hastighetsgränserna på 70 och 90 km/h att körkortet är i fara.

- Det måste gå att locka folk till Gävle utan att uppmana till olagligheter, säger Mattias Goldmann och har själv ett förslag. ”Tåget klarar sträckan på 85 minuter, eftersom det får köra väsentligt fortare än högsta tillåtna motorvägsfart. Att bosätta sig i Gävle och tågpendla till Stockholm på 90 minuter är både lagligt och klimatanpassat. Jag förutsätter att kommunen ersätter sitt nuvarande kör-för-fort-budskap med att man bör ta tåget, särskilt som det dessutom minskar risken för trafikolyckor och bidrar till att man kommer fram utvilad.” 

Gröna Bilister påpekar också för Gävle kommuns kampanjansvariga att det finns nya pendelparkeringar vid varje trafikplats från Björklinge och norrut, vilket ytterligare minskar skälen till att ta bilen hela sträckan.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilisters Mattias Goldmann, 070-309 00 45.

Gröna Bilisters granskning av Gävle som miljöbilskommun

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......