- Skatterabatten har gett partikelfilter ett massivt genomslag på dieselmarknaden. När rabatten tas bort får dieslar utan filter sin konkurrenskraft förstärkt med 6000 kronor, vilket ger avtryck i försäljningsstatistiken. Dessutom varnar tillverkare för att ett märke som pressar priserna genom att ta bort filtren snabbt kan följas av flera. Det skulle betyda fler personer med luftrörsbesvär och vore en mycket olycklig utveckling, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
I Gröna Bilisters enkät till alla generalagenter uppger ingen att de i nuläget kommer att ta bort filtret, men bl.a. Hyundai, Kia och Suzuki kommer att sälja dieslar utan partikelfilter och gynnas av att filterförsedda konkurrenter inte längre har skatterabatt. Lågprismärken varnar för att konkurrenters prissättning kan tvinga dem och andra att inte längre ha partikelfilter som standard.
- Vi vill inte ha smutsdieslarna tillbaks och uppmanar regeringen att skyndsamt ta fram ett lagförslag som säkerställer att dieslar i framtiden har filter eller annan motsvarande rening. Regeringen vill tillåta smutsigare dieselbränsle med argumentet att nya personbilar har partikelfilter, och då är ett lägsta anständighetskrav att de säkerställer att det verkligen är så, säger Mattias Goldmann.
Gröna Bilister uppmanar också landets större kommuner att överväga miljözoner för lätt trafik, där dieslar med höga partikelutsläpp inte tillåts. Ett tiotal tyska städer, bl.a. Berlin och Stuttgart, inför den 1 januari miljözoner för personbilar, som bl.a. innebär förbud mot bensinbilar utan katalysator och dieselbilar utan partikelfilter.
För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45. Se även www.gronabilister.se.