Uppsalas Bilmässa lockar med sångaren Ola, en riktig formel ett-bil, en magiker och chansen att trixa med en fotboll – men inte med en enda programpunkt som berör behovet att ställa om bilismen i grön, hållbar riktning. Gröna Bilister är starkt kritiska mot Motorbranschens Riksförbund, som står bakom arrangemanget.
- Hur är det ens möjligt att idag anordna en stor bilmässa utan att alls ha med miljöfrågorna? Har de inte alls följt med i samhällsdebatten, har de inte besökt en enda annan motormässa eller sett ett enda tv-program de senaste åren?, undrar Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
Uppsala kommun har en omfattande medverkan men har inte alls med miljöfrågorna.
Uppsalas Trafiksäkerhetsråd fokuserar enbart på frågor om bilbarnstolar, trots att trafiksäkerhet och miljö hänger ihop. Konsument Uppsala, helägt av kommunen, fokuserar enbart på varudeklarerade bilar och råd vid reklamationer, trots att det står väldigt klart att konsumenterna efterfrågar opartisk miljöinformation.
På bilmässan kommer det att finnas miljöbilar, av det enkla skälet att de idag står för en tredjedel av nybilsförsäljningen. Men Gröna Bilister menar att det inte längre räcker att enbart låta bilförsäljarna visa upp sina miljöbilar. Stockholms Bilsalong hade miljötema, Malmö bilsalong för en månad sedan hade miljödag och stor miljödebatt, Göteborgs stad medverkade till att anordna en särskild miljöbilsmässa i mitten av april och nästa januari intas Kista av Miljöbil09.
- Uppsala är landets största kommun utan miljöbilsförmåner, en av få stora kommuner som inte systematiskt stimulerar miljöbilar när man köper transporttjänster och den kommun med egen biogastillverkning som gör absolut minst för att privatbilister ska byta till detta miljövänliga bränsle. Till denna dystra lista får nu läggas till att kommunen medverkar till att bilmässan på lördag är helt blind för de miljö- och klimatutmaningar som resten av samhället tar på så stort allvar. Det är en stor besvikelse, säger Mattias Goldmann.
Men Gröna Bilister menar att det fortsatt går att reparera åtminstone delar av skadan.
- Sätt snabbt samman ett par bra miniseminarier om miljöbilar och biobränslen, ha med informatörer från kommunen som berättar om möjligheterna att byta till biogas och etanol och klimatkompensera evenemanget inklusive alla deltagares resor till och från mässan. Gör Motorbranschens Riksförbund det, så visar de åtminstone att de förstår miljökritiken.
För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45