Citroën lär oss låta bilen stå

Alltfler tillverkare kompletterar bilförsäljning med uthyrning och bilpooler. Citroën vill ta det ett steg längre – de ger oss teknik som underlättar att ta tåget.

Citroën har minskat sina genomsnittliga CO2-utsläpp med fem gram på ett år, och nu har produktchef Thomas d'Haussy nya visioner. "Vi trodde målet på 95 gram per kilometer var omöjligt, men nu ser vi det som en svår utmaning." Detta betyder också att kostnaderna för att ha bil förblir de samma som idag bortom år 2020, "oljepriset blir det dubbla, men vi halverar förbrukningen."

Diversifiering är en del i hur målet ska nås. "I hundra år hade vi bara bensin, sen kom diesel och inom tio år har vi tio olika lösningar. Vi vet inte vilken av dem som är rätt för år 2050 – troligen flera tillsammans." En annan del är viktminskning, där Citroën C3 och C4 blivit större och säkrare, men samtidigt lättare. "Vi når det genom att designa plattformen annorlunda, använda stål av bättre kvalitet, mer aluminium och mer organiska material."

Elbilarna är en del i att få ner förbrukningen, men inte dominerande – Citroën tror på en marknadsandel på mellan fem och tio procent år 2020. Här vill Citroën vara ledande, och ser zink-luftbatterier som nästa steg. Citroën kan också tänka sig att följa Renaults exempel och leasa ut batterierna separat. "Speciellt fransmän tittar mycket på bilens pris och då är det fördelaktigt att inte hantera de dyra batterierna separat. I vissa länder har det också skattemässiga fördelar att ha ett lägre försäljningspris."

Nya DS5 kombinerar en dieselmotor med avancerad hybridteknik, men Thomas d'Haussy ser tekniken som för dyr för mindre bilar. "Det är bättre att få ner motorstorleken. Vi kommer med en tvåcylindrig motor redan i år, och kombinerar med turbo, biturbo eller kompressor."

Peugeot-Citroën har inte varit marknadsledande inom downsizing-trenden, men d'Haussy menar att loppet bara börjat.

- Kunderna kommer att snabbt gå ner i bilstorlek, och allt fler kommer att välja bort egen bil. Vi kommer att sälja mer mobilitetslösningar än bilar. Vi ska underlätta bildelning, som är väldigt svårt för privatpersoner att lösa själva, eftersom man inte vet hur man ska hantera värdeminskning, försäkring och service. Med MultiCity ger vi också kunden möjlighet att optimera sitt resande, där vi på nätet visar alla olika möjligheter att ta sig från dörr till dörr, och låter kunde välja om han vill åka så billigt, så snabbt eller så klimatsmart som möjligt. Ofta är det bästa inte att ta bilen, åtminstone inte hela sträckan". MultiCity är öppet för alla, inte bara Citroënägare, finns idag bara i Frankrike men lanseras snart i Tyskland. Det är inte klart om systemet kommer till Sverige.

Mattias Goldmann

Relaterat material
Pressmeddelanden
Här publiceras samtliga pressmeddelanden från Gröna Bilister....

Debattartiklar
Här finner du en lista över debattartiklar vi själva skrivit....

Almedalen 2019
Gröna Bilister arrangerar två seminarier under Almedalsveckan 2019. Dessa kommer behandla behovet av en utökad nollvision samt mil......

30/1: EU drar åt snaran kring förbränningsmotorn
År 2020 ska en genomsnittlig ny bil släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer ur avgasröret. EU-kommissionen vill att utsl......

Vad är en miljöbil?
Kraven skärps den 1 januari 2013....

tryckluftbilar från Citroën-Peugeot i bilhandeln 2016 (mars 2013)
Karim Mokaddem är ansvarig för Citroën-Peugeots satsning på trycksluftsbilar. Här förklarar han hur det är tänkt, med kommentarer ......

Alla miljöbilar
Den kompletta listan på alla nuvarande och annonserade bilmodeller som uppfyller den nya miljöbilsdefinitionen....