- Vi kan inte hålla på med tolvcylindriga bensinmotorer för evigt. Om 20-30 år måste det nog vara slut, och därför behöver vi nu ta reda på vad vi ska göra istället. Det måste få ta tid, för vi har en liten kundbas som vet precis vad de vill. Det säger Rolls-Royce kommuikationschef Nigel Wannacott, som håller på att sammanställa vad 300 Rolls-Royce-ägare tycker efter att ha fått köra Phantom som elbil.
Tidsperspektivet är ett annat än för andra bilmärken, men också hur man skaffar sig information om vad kunderna tycker.
- Våra kunder fyller inte i formulär och är kanske inte beredda att komma till oss. Vi får komma till dem, låta dem testa elbilen och sen sitta ner och ta del av vad de tycker.
De flesta Rolls-Royce-ägare kör eller åker bara korta sträckor om dagen, till och från kontoret eller mellan hemmet och operan. Så elbilens begränsade räckvidd borde inte vara ett problem, säger Wannacott. "Men den som skaffar en Rolls-Royce godtar inga eftergifter, och om räckvidden för elbilen är kortare än för de andra så upplevs det som en kompromiss. Samma sak gäller den långa laddtiden."
Den tydligaste slutsatsen av elbilsproven är att Rolls-Royce kunder är precis så konservativa som många nog anat. Det viktigaste för dem är att V12:an förblir intakt. "Det har inte precis varit någon kö av folk mer checkboken redo för att köpa en eldriven Rolls-Royce. Men elbilens tystnad och utmärkta drag direkt från start tilltalar våra kunder. Många av dem skulle tycka att det vore kul att ha en elbil. Det ger dem något att prata om."
Skepsisen mot elbilar har varit tydligast i Kina och USA, medan brittiska Rolls-förare är mer öppna. "De skulle slippa Londons trängselavgifter. Det har förstås ingen verklig betydelse för deras ekonomi, men många av dem är smarta affärsmän och vill gärna visa det."
Phantom har 640 kilo batterier och en elmotor som ger ungefär samma effekt som bensinmotorn, det Rolls länge bara kallade för "mer än tillräckligt". Däremot är toppfarten begränsad till 160 km/h. Men denna första eldrivna Phantom som nu körs blir alltså troligen också den sista på länge, om det inte går att göra en kompromisslös elbil.
- Laddhybrid kan vara vägen framåt. Då är räckvidden inget problem, och då behöver bilen inte laddas så länge. Vi tror också mycket på induktiv laddning, där vi kan bygga in laddningen i garaget hos våra kunder. Det skulle de gilla."
Mattias Goldmann