Stolt företagsledning med den första serieproducerade bilen
I slutet på 1900-talet var elbilarna oftast tämligen enkla bilar med lågt säkerhetstänkande och producerade i korta serier av mindre fabrikanter. I början av 2000-talet började de stora bilföretagen producera elbilar men då utgick man oftast från redan existerande modeller där man helt enkelt böt drivlinan från traditionell motor till eldrift. Den 18september togs ett nytt steg för elbilen. Då startade BMW serieproduktionen av sin nya elbil i3 i fabriken i Leipzig. En bil som redan på ritbordet är projekterad för eldrift, något som visat sig i mycket nytänkande. En elbil tenderar att bli tung beroende på de tunga batterierna men det har BMW löst genom att tillverka bilen i huvudsak i aluminium och kolfiberplast. Man utgår från en bottenram i aluminium, där batterierna är placerade, och en kaross helt i kolfiberplast. Att bygga bilar med kolfiberteknik och eldrift kräver lite annan kunskap än att bygga traditionella bilar. När vi frågade om hur man klarat detta svarade man att 80% av de anställda i fabriken var nyanställda och fått en gedigen utbildning för att klara arbetsuppgifterna.
Hopmontering av kaross och bottenplatta
Den ökade vikten för batterierna har då helt kompenserats av den lättare karossen i kolfiber. Bilen är ännu inte godkänd avEuro NCAP men BMW förväntar sig att bilen ska tilldelas högsta betyg. Ladduttaget på bilen sitter i bakskärmen, som på traditionella bilar. Kanske inte den mest praktiska lösningen eftersom man oftast parkerar med fronten mot laddplatsen.
BMW ser nu en snabb ökning av efterfrågan påelbilar och kör igång med treskift redan från starten av fabriken. Man satsarpå att i3 kommer att bli en volymbil. Efterfrågan i världen är stor så Sverigefår en relativt liten tilldelning med leverans ut till kund troligen någon gångi början på nästa år.
Första bilen rullar av bandet
Den begränsade räckvidden är mycket en psykologisk begränsning och här erbjuder BMW en liten bensinmotor som kan kompletteringsladda batterierna så att man kan komma 25-30 mil extra utöver deca 15 mil som batterierna räcker till. För de allra flesta är det nog bara i undantagsfall som man behöver komplettera med bensindrift. Men känslan att komma ifrån räckviddångesten kan betyda mycket. Att köpa till bensinmotorn kostar drygt 35 000 kr utöver de 339 900 som är bilens grundpris.Bilen kan verka dyr men på en tidigare fråga, innan priset var satt, svarade man att bilen inte blir billig men inte så dyr som den borde vara.
Stolta arbetare i Leipzigfabriken
För att få fart på elbilsförsäljningen, nu när det finns attraktiva bilar, gäller att även möjligheterna att ladda förbättras.Grunden för detta är att ladda bilen hemma på natten. För de allra flesta räcker nattladdning för det dagliga behovet. För villaboende är detta oftast inga problem men de som bor i flerfamiljshus har det betydligt svårare. Ett stort ansvar faller på fastighetsägarna att se till att garage och boendeparkeringar på flerfamiljsfastigheter utrustas med elmatning och uttag för laddning av elfordon. Tekniskt är det inga stora problem. Det är insikten,och kanske i viss mån viljan, som saknas hos fastighetsägarna. Det må vara kommunala eller privata bostadsbolag eller bostadsrättsföreningar, nästan ingen har insett att behovet av laddning av elbilar, och även laddhybrider, finns inom bara något/några år.
Lars Edvall / Gröna Bilister