Ford: Seriösa med elektrifiering

Som så många andra hävdar Ford att de varit först med elbilar, med en prototyp redan 1913 och en eldriven citybil 1966 – men det dröjde till år 2004 innan de började serieproduceras. Men nu menar Ford allvar med elektrifieringen och har snabbt blivit världens näst största tillverkare av el- och bilar, efter Toyota som ensamt har över hälften av marknaden.


Ford ser elbilar som en viktig del av framtida mobilitet, men bedömer att priset är den avgörande faktorn; 66 % vill köpa en elbil om priset är det samma som för förbränningsmotorbilen, medan bara 18% är intresserade om återbetalningstiden är fyra år eller mer, förklarar Roland Krüger som ansvarar för Fords ColognE-projekt, som handlar om att använda elbilar i bilpooler och taxi.


Menar allvar med elen
Att Ford menar allvar hämtar de hem med en lång rad siffror. De fördubblar i år antalet anställda som jobbar med elektrifiering, och investerar en halv miljard kronor enbart per år på elbilsutveckling. Ford tillverkar alla sina batterier själva, i Michigan, och har arbetat mycket med att säkra att batterierna håller de 10-30 graders temperatur som gör att de håller längre. Men hur mycket projektledare Herr Eis än förnekar det, kommer man inte ifrån känslan att el-Focus och laddhybrid c-Max är skapade för myndighetskrav snarare än marknadsefterfrågan. Kalifornien och flera andra delstater har dryga böter för tillverkare som inte säljer tillräckligt många Zero Emission Vehicles.


Övertygande laddhybrid…
Ford sätter oss bakom ratten i amerikanska hybriden Fusion, vars teknik används i kommande europeiska Mondeo Hybrid. I övrigt är bilen alltför olik vad som ska säljas här för att provkörningen ska vara relevant, så vi skyndar att byta till C-Max Plug-in, som med 7.6 kWh litiumbatterier ska klara drygt tre mil på el innan förbränningsmotorn tar över, med snittutsläpp under 40 g CO2/km – officiella värden enligt EU:s körcykel finns ännu inte.

Vi får fulköra för att ta slut på batterierna på 31 km-provsträckan, men trots att vi valt ”EV”-läget insisterar bilen ibland på att köra med motorn igång. Tillfällena känns nyckfulla; det är inte när motorn belastas mest, när vi maxar luftkonditioneringen eller när vi stått länge vid rödljuset som man kan tro. Förutom EV-läget finns ett ”hold”-läge, där bilen sparar el för framtida bruk, t.ex. om man kör på landsvägen och vill köra avgasfritt när man kommit fram till stadskärnan, och ett normalläge där bilen själv väljer vad som är effektivast. Lägena byts med en liten knapp bredvid värmen för bakrutan, skymd av växelspaken. Det finns inget eko-läge för förlängd räckvidd, heller inga möjligheter att växla själv. Men bilen är snabb på ren eldrift i stadstrafik, och toppar 137 km/h på autobahn även om den sista accelerationen är seg.  Innerutrymmena är nästan oförändrade jämfört med vanliga C-Max, som vi testat och gillat förut, så med rätt prislapp kan detta bli en succé – vi återkommer med ett riktigt test.


… undermålig elbil
Focus Electric är sist ut, fulladdad ska den ha en räckvidd på 162 km, men som den körts i testerna ska laddningen räcka just över tio mil. Vi snittar 1,7 kWh/mil med ömsom fin-, ömsom buskörning, vilket är okej men inte imponerande; inte heller Focus har något eco-läge för att minska förbrukningen och öka räckvidden och det finns bara ett läge för bromskraftsåterföring. Det gör å andra sidan bilen underbart lätt att köra, och den hänger med fint även på motorväg även om batterikraften snabbt sinar med gasen i botten. 

Men el-Focus blir ingen storsäljare, det tror inte ens Ford. ”Under tusen bilar” i hela Europa nästa år anger projektutvecklare Eis, vilket inte ens är en tiondel av Nissan Leaf eller BMW i3, även e-Golf slår det med hästlängder. Orsakerna är främst tre: i motsats till konkurrenterna har Focus Electric nästan inget bagageutrymme kvar när batterierna lagts in, el-Focus är ensam om att inte kunna snabbladdas och prislappen är trots detta ca 400 000 kr, 100 000 mer än konkurrenterna.  Lägg till att bilen ser ut som en helt vanlig Focus som redan tillverkats i ett par år, och Fords försäljningsprognos känns alltför optimistisk. Fordfolket medger att det blir tufft att sälja bilen, men ser det som en inlärningsprocess, inför nästa elbil som bara ska vara några år borta, och då ge konkurrenterna en match.

Text: Mattias Goldmann
Relaterat material