Den banbrytande reseappen i Skattungbyn 

I norra Dalarna, arton kilometer utanför Orsa, ligger Skattungbyn. En plats där skog sträcker sig så långt ögat skådar och något uråldrigt och oförstört hänger i luften. Sen dundrar en lastbilstransport förbi som för att påminna mig om varför jag är här. 

Kåre Olsson. Foto: Hedda Ljunggren/Gröna Bilister

Transport till och från byn med 350 invånare är vad som fört mig hit. Jag ska träffa Kåre Olsson, en av Skattungbyns eldsjälar. Han var med och startade den folkhögskolekurs “Ekologisk odling och hållbar livsföring” som satt Skattungbyn på kartan. Kursen är välkänd och attraherar nya invånare varje år. Deltagarna på kursen vill helt enkelt inte lämna byn när studierna är över. Skattungbyn lider av bostadsbrist, något inte många byar av den här storleken kan skryta om. Bristande lokaltrafik däremot, det har Skattungbyn gemensamt med många orter. Kåre, tillsammans med de andra i Skattungbyns byutvecklingsförening, valde att ta saken i egna händer:

– Vi har planerad trafik, typ skolskjuts och sjukresor, sen finns det kompletterande lokaltrafik, men servicenivån där räcker inte till. I Orsa finns det en taxi. Det måste hända någonting, det blir aldrig någon fart på den lokala utvecklingen om det krävs att var och en ska ha bil.

Tillsammans med Dalatrafik, IVL Svenska miljöinstitutet, Skattungbyns byutvecklingsförening och företaget Freelway utvecklades en app där privatpersoner, kommunen och företag kan lägga in sina resor, till exempel en sjuktransport som annars skulle gått tom tillbaka in till Orsa efter att ha lämnat av en patient. Väl inlagda i appen kan resorna bokas fritt av byborna. Åker du med en privatperson gör man upp som vid vanlig samåkning, men med Dalatrafiks resor går det att åka på månadskortet eller köpa en enstaka biljett i appen.

– Tanken är att varje resa ska vara så effektiv som möjligt, har du en plats över ska någon ana kunna åka med! En hushållsprincip.

Det låter nästan självklart när Kåre förklarar hur det funkar, men ändå är Skattungbyn först i landet med den här lösningen.

– När det fungerar på det här sättet får vi transport som växer nerifrån och uppåt, som utvecklas efter behov. För makthavare är det här svårt att föreställa sig, att man kan göra olika i olika kommuner, eller till och med från by till by. Som i naturen med olika ekosystem! Ett problem är att toppstyrd lokaltrafik bara kan uppfylla det syfte det är ägnat åt! Med organiskt tänk kan du hela tiden anpassa dina tillgångar till dina behov, inte tvärtom.

Appen var välbehövd och efterlängtad. I byn fick alla vara med att tycka till om hur den skulle fungera.

– Vi spenderade ett bra tag på att utveckla appen så att den passade oss. Att alla hållplatserna blev relaterbara, majstången känner alla till exempelvis. Allt blev klart och vi skulle satsa på en informationskampanj.

Det blir mars 2020, och världen som vi känner den ändras som en blixt från klar himmel.

– Det blev pandemi. Då varken fick man eller kunde man åka med varandra någonstans. Så vi har ett system som är väldigt effektivt men som inte kan användas.

Hållplats för reseappen i Skattungbyn. Foto: Gurlidesign

Sedan pandemin bröt ut har grundarna hunnit fundera en del på hur appen kan förbättras och anpassas.

– Det är viktigt att tänka att man inte ska dra igång det som det var förut, utan att vi börjar på ny kula.

Kåre hoppas att flera ska bli benägna att använda sig av lösningar som Freelway-appen som reaktion på det som hänt.

– För i princip alla människor i hela världen har varit med om någonting som har förändrat tillvaron för dem i en mängd olika dimensioner. Samhället måste lära sig att hushålla med sina resurser, vilket jag hoppas att fler har insett.

De två aspekter som Kåre hoppas kan utvecklas i appen är paketleverans och säkerhet. Alla paket till Skattungbyn levereras till Orsa, där de måste hämtas ut. Det finns alltså en lucka i servicen som appen skulle kunna fylla med en funktion för leverans av paket. Den andra aspekten, säkerhet, handlar om föreningar och sociala grupper.

– Ett idrottslag för barn till exempel, behöver kunna göra planeringen av sina resor i privata grupper. Medan det behovet inte finns på samma sätt för ett gäng fotbollssupporters som ska åka land och rike runt för att heja på sitt lag.

Efter mitt möte med Kåre blickar jag utöver dalen som omger byn medan jag väntar på bussen in till Orsa. Det kan inte hjälpas att jag funderar på hur Sverige hade sett ut om fler tänkte som Kåre. Att människan måste lära andra människor att bruka jorden omkring sig på ett hållbart sätt och använda ändliga resurser ansvarsfullt och effektivt.

Hedda Ljunggren


För den som är intresserad av att lära sig mer av Kåre finns podcasten Change Leaders där han resonerar om hur Sveriges historia har påverkat Skattungbyn och hur urbanisering också leder till polarisering. 


Arbetsplatsen för Gröna Bilisters utsända reporter Hedda Ljunggren i Skattungbyn. Håll utkik efter hennes kommande reportage om Orsa bilpool, som har en elbil i Skattungbyn.


Detta reportage är en del i projektet Gröna kommuner på väg 2021, som stöds ekonomiskt genom Trafikverkets bidrag till ideella organisationer.

Relaterat material
Gröna kommuner på väg 2021
För att nå transportsektorns klimatmål för år 2030 måste kommunerna gå före, liksom de gjorde när de låg bakom miljö­bils­- och bi......

9/2: Kvalitet viktigare än kvantitet för cykelvägar
Skillnaderna är stora mellan kommunerna vad gäller utbudet av cykelvägar och hur nöjda invånarna är med dem. Det finns ett samban......

17/12: Milstolpe i elektrifieringen: nu växer antalet laddstationer förbi antalet mackar
Antalet laddstationer i Sverige har tiodubblats sedan 2014 och passerade 2 600 i november. Antalet bensinmackar hade sjunkit til......

Gör fyrstegsprincipen till fyrstegspraktik
Onödigt dyra investeringar i infrastrukturen gör att viktiga åtgärder hamnar på väntlistan. Ett blame game mellan Regeringen och......

Så skapades en cykelstad
År 2018 skrev Gröna Bilister om Västerås och dess ständigt höga placeringar bland större svenska städer vad gäller hur nöjda invån......

5/11: Glesbygden och storstaden leder omställningen av transportsektorn
Vi tar ofta för givet att tätbefolkade områden går före i omställningen till fossilfria transporter, och att glesbygden släpar ef......

28/11: Fler åker kollektivt. Börjar bussarna och tågen bli fullsatta?
En allt större andel av våra resor görs med kollektivtrafik. Sträckan vi färdas kollektivt ökar också långsamt. Gröna Bilisters ......