9.5 % biodiesel i dieseln, i snitt 7 % etanol i bensinen med E10 som ny bränslekvalitet år 2015, och fortsatt sänkt förmånsskatt för laddhybrider, gas- och elbilar. Därtill en regional satsning på biogas från lantbruket i södra Sveriige. Det är vad regeringen presenterar på bil- och bränsleområdet, vilket inte ger den draghjälp åt Umeås och Västerbottens ambitiösa planer på utökad etanolproduktion, biogastillverkning för fordonsdrift och elektrifiering av kollektivtrafiken.
- Regeringens förslag är mikrovärmda kylskåpsrester som inte alls tillräckligt snabbt tar oss mot den fossilbränslefria fordonsflottan. Det är ledsamt för Västerbotten, som kan bli en riktig vinnare i omställningen – om den bara får komma igång, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister, som idag pratar om hållbar bilism på Medskapandets Konst i Umeå.
Gröna Bilister konstaterar att de förslag regeringen lägger inte alls räcker för att ge den ledning i omställningsarbetet som regeringen utlovat att Sverige ska ta. Därmed uteblir också nya arbetstillfällen och exportmöjligheter i fordons- och bränslesektorn. Gröna Bilister föreslår ett bonus-malus system i åtta steg, som kan införas för nya bilar från nästa år, och som bör ha majoritet i riksdagen om partierna röstar fritt. Därtill ett rejält stöd för produktion av förnybara drivmedel, i hela landet – i motsats till regeringens satsning som enbart gäller biogas, enbart från lantbruket och enbart i södra Sverige.
Mattias Goldmann finns tillgänglig under dagen för samtal och intervjuer.
För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45, Gröna Bilister 018-320 220.