26/2: Örebro utökar biogasproduktionen: Gröna Bilister positiva, uppmanar till snabbt byte till gas- och elbilar

Från 1 mars ska alla matrester som samlas in i Örebro rötas till biogas för fordonsdrift, med naturligt gödsel för jordbruket som restprodukt. Biogasen ska ersätta ca 486 000 liter bensin. Gröna Bilister är positiva och uppmanar staden, dess företagare och privatbilister att skyndsamt byta till gas- eller elbilar.

Biogas är det bästa fordonsbränslet på marknaden, med cirka 85 procent lägre klimatpåverkan än bensin, enligt Energimyndighetens sammanställning. Dessutom minskar utsläppen av partiklar till nära noll och kväveoxiderna minskar med två tredjedelar. Därför är Gröna Bilister starkt positiva till Örebros beslut att kraftigt öka produktionen av biogas från matrester.

- Tänk vad häftigt att få köra bilen på sitt eget avfall! Vi är jätteglada att kommunen stärker biogassatsningen och uppmanar fler i Örebro att byta till gasbil, säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister.

Redan nu går står gasbussar för nästan en tredjedel av bussförsäljningen, medan gasbilarna står för några få procent av bilförsäljningen.

– För att få en riktig biogasboom är det viktigt att det är lika lätt att tanka gas som bensin. Det behövs fler gasmackar, med samma service som på en bensinmack. Man ska inte behöva åka någon omväg, och kunna fylla på luft i däcken, tvätta vindrutan och gå på toa precis som på en vanlig mack. Örebro har kommit en bit på vägen, men mer behöver göras, säger Mattias Goldmann som själv besökt Örebro i gasbil.

Gröna Bilister bedömer att hälften av Örebros nya bilar skulle kunna köras på gas eller el redan om några år, men för att det ska ske är det viktigt att kommunen slår fast en offensiv gasplan. Gröna Bilister föreslår Örebros kommun fem konkreta punkter för en lokal biogassatsning:

  • 500 gasbilar. Nationellt bör vi enas om målet en miljon gasbilar år 2020. Örebro bör kunna nå 500 gasbilar till år 2015, varav minst 100 i kommunal regi.
 
  • Fem mackar, två snabbladdare. Fem gasmackar och lika många snabbladdare för elbilar inom kommunen är ett rimligt mål.
 
  • Kräv gasanvändning när ni köper transporttjänster. När kommunen köper färdtjänst, skolskjuts och andra transporter bör man kräva en successivt ökad andel gasfordon. Så gör Linköping, med resultat att två av tre taxibilar är gasbilar.
 
  • Delfinansiera gasbilens merkostnad. En biogasbil eller elbil är bäst för klimatet globalt och luften lokalt, men den kostar ofta något mer vid inköpstillfället. Örebro bör göra som Linköping, Östersund och många andra kommuner gjort och stå för en tredjedel av merkostnaden.
 
  • Informera mera. Alltför många är fortsatt omedvetna om det breda fordonsutbud som numera finns på gassidan. Kommunen bör t.ex. anordna gasbilsvisningar i samverkan med bilhandeln.
 
Gröna Bilister räknar med en snabbt ökande efterfrågan på gasbilar från 2013.
 
- Den skärpta miljöbilsdefinitionen slänger ut många dieslar, medan gas-och elbilarna uppfyller kraven. Samtidigt finns det alltfler gasbilar, från rena småbilar över Årets Bil 2013 Volkswagen Passat gas till fyrhjulsdrivna bilar och minibussar. Örebros biogassatsning ligger helt rätt i tiden, säger Mattias Goldmann.

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220. Gröna Bilisters granskning av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronabilister.se.
 
Relaterat material