- Bilar behöver bli lättare, inte tyngre. Därför är oerhört korkat att nya definitionen premierar tunga bilar, och vi vill lyfta fram ett antal bilar som på orimliga grunder utesluts från årsskiftet, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.
Bensin: Fiat 500 (även cabrioletversionen), Peugeot 208 och Renault Clio har alla under 100 g CO2/km
Diesel: Ford Fiesta, Opel Corsa och Volkswagen Polo har alla under 90 g CO2/km men är för lätta – tyngre bilar med samma utsläpp godkänns, som Skoda Fabia
Etanol: Sjusitsiga Ford Galaxy och Renault Grand Scenic och lyxbilen Volkswagen CC
Om bilen registreras före 1 januari räknas den fortsatt som miljöbil, med fem års skattebefrielse. Gröna Bilister varnar samtidigt för ”slutrea på smutsbilar”; framför allt dieslar med 119 gram CO2/km som med knapp nöd klarar den gamla definitionen och som slängs ut med den nya.
- Det är hög tid att dieslarna på 119 gram slängs ut och vi uppmanar bilhandlare att inte försöka trycka ut dem på marknaden den sista månaden, och varnar konsumenten för dessa bilar som vi inte tror blir särskilt mycket värda begagnat, säger Jakob Lagercrantz.
GRÖNA BILISTERS LISTA PÅ VETTIGA MILJÖBILAR SOM INTE KLARAR NYA DEFINITIONEN
Alla bilarna i listan har högsta säkerhetsbetyg, och fossilbilarna släpper ut mindre än 100 g CO2/km. De angivna utsläppen gäller modellvarianten med lägst utsläpp.
Etanol
Ford Galaxy: 179 g
Ford Mondeo: 169 g
Renault Grand Scénic: 172 g
Renault Megane: 154 g
Renault Scenic: 172 g
WW CC: 159g
Elhybrid
Honda Insight 101 g
Honda Jazz 104 g
Diesel (< 100 g)
Audi A1: 99g
Audi A3: 99g
BMW1-serien: 99 g
Chevrolet Aveo: 95 g
Citroen DS3: 95 g
Ford Fiesta: 87 g
Kia Rio: 94g
Mercedes A-klasse: 98 g
Mini Cooper:99 g
Opel Corsa: 88 g
VW Golf : 99 g
VW Polo: 89 g
Bensin (<100 g)
Fiat 500: 92 g (även cabrioletversionen 500C)
Fiat Punto: 98 g
Ford Fiesta: 99 g
Lancia Ypsilon: 97 g
Peugeot 107: 99 g
Peugeot 208: 99 g
Renault Clio: 99 g
Skoda Citigo: 96 g
Toyota iQ: 99 g