3/12: Slutspurt för miljöbilar enligt gamla definitionen – Gröna Bilister listar bilarna att välja och välja bort

1 januari skärps miljöbilsdefinitionen, vilket Gröna Bilister länge efterlyst. Men den nya viktbaseringen innebär att vissa bilar inte godkänns för att de är för lätta. Gröna Bilister listar miljöbilarna som inte klarar de nya reglerna – och lyfter fram tre goda val inom bensin, diesel och etanol.

- Bilar behöver bli lättare, inte tyngre. Därför är oerhört korkat att nya definitionen premierar tunga bilar, och vi vill lyfta fram ett antal bilar som på orimliga grunder utesluts från årsskiftet, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.

Bensin: Fiat 500 (även cabrioletversionen), Peugeot 208 och Renault Clio har alla under 100 g CO2/km

Diesel: Ford Fiesta, Opel Corsa och Volkswagen Polo har alla under 90 g CO2/km men är för lätta – tyngre bilar med samma utsläpp godkänns, som Skoda Fabia

Etanol: Sjusitsiga Ford Galaxy och Renault Grand Scenic och lyxbilen Volkswagen CC

Om bilen registreras före 1 januari räknas den fortsatt som miljöbil, med fem års skattebefrielse. Gröna Bilister varnar samtidigt för ”slutrea på smutsbilar”; framför allt dieslar med 119 gram CO2/km som med knapp nöd klarar den gamla definitionen och som slängs ut med den nya.

- Det är hög tid att dieslarna på 119 gram slängs ut och vi uppmanar bilhandlare att inte försöka trycka ut dem på marknaden den sista månaden, och varnar konsumenten för dessa bilar som vi inte tror blir särskilt mycket värda begagnat, säger Jakob Lagercrantz.

GRÖNA BILISTERS LISTA PÅ VETTIGA MILJÖBILAR SOM INTE KLARAR NYA DEFINITIONEN

Alla bilarna i listan har högsta säkerhetsbetyg, och fossilbilarna släpper ut mindre än 100 g CO2/km. De angivna utsläppen gäller modellvarianten med lägst utsläpp.

Etanol

Ford Galaxy: 179 g

Ford Mondeo: 169 g

Renault Grand Scénic: 172 g

Renault Megane: 154 g

Renault Scenic: 172 g

WW CC: 159g

Elhybrid

Honda Insight 101 g

Honda Jazz 104 g

Diesel (< 100 g)

Audi A1: 99g

Audi A3: 99g

BMW1-serien: 99 g

Chevrolet Aveo: 95 g

Citroen DS3: 95 g

Ford Fiesta: 87 g

Kia Rio: 94g

Mercedes A-klasse: 98 g

Mini Cooper:99 g

Opel Corsa: 88 g

VW Golf : 99 g

VW Polo: 89 g

Bensin (<100 g)

Fiat 500: 92 g (även cabrioletversionen 500C)

Fiat Punto: 98 g

Ford Fiesta: 99 g

Lancia Ypsilon: 97 g

Peugeot 107: 99 g

Peugeot 208: 99 g

Renault Clio: 99 g

Skoda Citigo: 96 g

Toyota iQ: 99 g


För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808, eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220. Gröna Bilisters granskning av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronabilister.se.
Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......