Inledning
Sverige är känt för ambitiöst trafiksäkerhetsarbete och en framtid där människor inte dödas eller skadas för livet i vägtrafiken, den så kallade Nollvisionen.
När man möter en bilist i det svenska vägnätet finns en grundtrygghet då föraren med stor sannolikhet har körkort, är nykter och kör en bil som är besiktigad under det senaste året. Detta är utmärkande för Sverige, i jämförelse med många andra länder, och vi ser ingen anledning att sänka ambitionen.
Bilbesiktningsbolagen har en viktig roll i genomförandet av oberoende kontroller av fordon, vilket är särskilt viktigt i ljuset av dieselskandalen. Den idag högaktuella frågan kring bilindustrins mixtrade utsläppssiffror till konsumenten har uppenbarligen förvärrats kraftigt sedan 1990-talet, med ett häpnadsväckande ökat gap mellan de officiella siffrorna och den verkliga bränsleförbrukningen. Den senaste mätningen från organisationen International Council on Clean Transportations (ICCT) visar exempelvis en skillnad från 8 procent 2001 till 40 procent år 2014. Även den europeiska organisationen Transport & Environment, som bygger på samma data, har påvisat att utsläppen av koldioxid vid verklig körning är ca 50 procent högre än biltillverkarnas egna siffror.
Vid besiktningen ges intresserade konsumenter tillfälle att förhöra sig om fordonets allmänna skick och kan även få tips för att åtgärda begynnande brister som ännu inte påverkar trafiksäkerheten. Gröna Bilister ser här potential att utöka besiktningsorganens service till att ge konsumenten obligatorisk information om förbrukning och emissioner vid verklig körning. Konsumenten får på detta vis god kännedom om bilens påverkan på hälsa och klimat vilket kan stimulera till energibesparande körning och reflektion över det egna beteendet.
Allt eftersom ny teknologi introduceras, liksom nya bränslen, hybridisering, elektrifiering och ökad andel biobränslen ser vi att bilbesiktningsbolagen har en viktig roll att verka som kunskapskälla och katalysator i dessa frågor. Denna utveckling och introduktion av ny teknik anser Gröna Bilister måste följas upp årligen av en oberoende part. Vi ser därtill besiktningen som en tid till att reflektera över statusen på sitt fordon. De tjugo minuter som en bilist står och väntar i samband med besiktningen bör utnyttjas bättre. Besiktningsbolagen ser vi kan få en utökad roll i klimatomställningen, då de har möjlighet att ge information om bilmodeller, förbrukning, hälsa & säkerhet, bilismen i samhället och på så sätt bidra till målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030.
I Transportstyrelsens utredningsuppdrag, som nu är ute på remiss, ingår att lämna förslag för hur EU:s nya besiktningspaket ska implementeras i Sverige. Utredningen innehåller förslag som, enligt vår mening, får långtgående konsekvenser för trafiksäkerheten och för vägtrafikens negativa miljöpåverkan.
Remissförslaget
Den mest omfattande förändringen i remissförslaget innebär att man glesar ut intervallerna mellan varje kontrollbesiktning. Enligt förslaget ska personbilar och lätta lastbilar genomgå kontrollbesiktning fyra år efter den månad då fordonet första gången togs i bruk, och därefter senast två år efter den månad då föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes. Gröna Bilister ställer sig kritiska till detta förslag, av skäl som anförs nedan.
Huvudsaklig kritik mot förslaget
Huvudsyftet med EU:s besiktningspaket är att höja standarden för bilbesiktningar i Europa. Den miniminivå som anges där, för frekvensen på kontrollbesiktningar, är inte tänkt att vara någon högstanivå. Tvärtom är det ett minimikrav som är till för att höja lägstanivån i EU. Vi menar att det vore dåligt för Sverige att sänka oss till denna lägstanivå, av följande skäl:
Avslutande kommentar
Gröna Bilister tackar för möjligheten att få ge synpunkter på detta förslag och står till berörda parters fulla disposition för utveckling och fördjupning av ovanstående förslag till förändringar.
För Gröna Bilister / Johanna Grant