15/6: Vi berömmer Gävles elbilssatsning – och ställer krav

Gävle Energi, Jämtkraft och Mälarenergi har signerat en deklaration om att lyfta Sverige till ett föregångsland när det gäller elbilar. Inom tre år ska det rulla 1 000 elbilar i Gävleregionen. Gröna Bilister är positiva – men ställer också krav.

I Gävle-Sandviken finns samverkansprojektet ”Shopping Circle” som låter vanliga familjer testa elbilar. Projektet har varit igång i över ett år och forskare vid Högskolan i Gävle analyserar resultaten inför framtiden. 15 laddstationer har satts upp. Förutom Gävle Energi och Sandviken Energi ingår Samkraft Vind, Gävle kommun, Sandvikens kommun, Midroc Electro och Teknikparken i satsningen.Gröna Bilister berömmer initiativet.

– Elbilen ger nollutsläpp i närmiljö och ger oss en tystare gatumiljö där det går att samtala utan att skrika. Men för att elbilen ska slå igenom krävs rejäla elbilssatsningar som den i Gävle, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.
Organisationen betonar att huvudarbetet med elbilar inte handlar om att sätta upp laddstolpar, och är glada att Gävles samarbete har ett bredare anslag.

– Det är väldigt populärt att sätta upp laddstolpar just nu, det kostar inte mycket och ger bra bilder i tidningen. Men elbilens fördel är just att den inte behöver en särskild infrastruktur, utan kan laddas från ett vanligt hushållsuttag i hemmet eller genom motorvärmaruttaget. Så vill också de flesta ladda sin bil, behovet av laddstolpar på stan är nog större ur pr- än ur brukarperspektiv, säger Cecilia Carlqvist.

Organisationen varnar också för elbilar som inte krocktestats offentligt, och uppmanar alla aktörer att enbart välja elbilar som är fullt ut lika säkra som andra typer av fordon. De poängterar också vikten av att elbilar och laddhybrider går på förnybar el, och slår fast att det måste innebära ny grön el specifikt för detta.
Gröna Bilister påpekar också att elen för elbilar kan få vara gratis till en början, men att det sedan är viktigt att ta betalt för detta på samma sätt som för andra drivmedel för bilar.

– Elbilen är underbar eftersom den inte har några utsläpp i närmiljö. Men det är problematiskt att den rörliga milkostnaden är så låg att det kommer att upplevas som billigare att ta elbilen än att åka buss eller tåg. Det förvärras om elbolaget bjuder på elen, säger Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronabilister.se/kommunranking-2010
Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......