28/5: Välkomna till Sveriges, ja troligtvis världens största miljöfordons­rankning!

Tid och plats: STCC banan i Frihamnen, Göteborg, tisdagen 1 juni kl. 11.00. Gröna Bilister har sedan 1994 varje år utsett Miljöbästa bilar. Listan har kommit att bli allt mer uppmärksammad och har ofta använts som guide vid upphandlingar.

Som ni kanske känner till har Gröna Bilister föreslagit en skärpning av miljöfordonsdefinitionen (Vägverkets) för statlig upphandling. Vi menar att dagens nivå inte längre är teknikdrivande.

Som ett steg på vägen mot en skärpning lanserade vi redan 2009 nya krav; baserade urvalet ur miljösynpunkt till bilar som släpper ut mindre än 110 gram CO2/km för fossildrivna bilar, och mindre än 70 gram fossil CO2/km för biobränsledrivna bilar. Den senare siffran beräknar vi genom att ta den certifierade förbrukningssiffran, och reducera med 65 % för E85 bilar, och 85 % för biogas (enligt Klimatindex för nya bilar 2008).

Till detta kommer att bilarna skall klara EURO NCAPs högsta säkerhetsklass på fem stjärnor, och ha ESP eller motsvarande som standard. De skall vara tillgängliga på marknaden och kunna levereras till kund senast sista augusti.
Trots denna tuffare gränsdragning har mer än 50 bilar kvalat in på Miljöbästalistan. Och i år för första gången en elbil som klarar högsta säkerhetskrav, en bil för tre bränslen.

Men det är inte bilarna som är huvudsaken. Listan är en kravnivå, men vinnaren utses av fyra jurys; en barnfamiljsjury, en pensionärsjury, en miljöchefsjury och en jury bestående av motorjournalister. Det är till syvende och sist användaren som bedömer om bilen motsvarar de egna kraven.

Dessa juryn bedömer bilarna utifrån egna kriterier, och betygsätter de tre bästa. Högst totalbetyg blir totalvinnare, dessutom har vi en vinnare i varje klass.

Ni är hjärtligt välkomna att delta i detta evenemang. Klockan 11.00 har vi en kortare pressinformation. 12.00 informeras jurygrupperna, och de kan prova bilarna på banan till 15.00.

I juryn i år ingår:

Barnfamiljsjuryn