- Vi måste kunna lita på de produkter vi köper, och veta att någon tar ansvar om det skulle gå snett, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Visst kan misstag uppstå, men då måste bränslebolagen självklart ta sitt ansvar. Den enskilde bilisten tankar ofta hos flera olika bolag, och oavsett var skadan uppstått måste bilisten få ersättning.
Problemen med bränslet uppstod under vintern/våren då flera bolag började importera etanol från delvis nya källor. Någonstans i kedjan uppstod ett problem med en del importerad E85. Det verkar som flera bolag är drabbade.
Idag har branschen har kommit överens om nya krav och problemet är löst. Liknande krav gäller i USA sedan flera år. Svenska konsumentverket har entydigt sagt att det är bränslebolagen som är ansvariga.
- Grundproblemet är att bränslebolagen inte gjort fullständiga tester av det importerade bränslet. De har gjort de tester som lagen kräver, men missat ett känt problem man hade i USA, kommenterar Jakob Lagercrantz. Det är oacceptabelt att de stora svenska bränslebolagen tar sådana risker med en vanlig konsumentprodukt.
Problem med bränslen har uppstått flera gånger historiskt, både med bensin och diesel. När den så kallade miljödiesel 2 kom i början av 1990-talet, visade det sig att den smörjde för lite, och vissa delar i motorn skar.
Kostnaderna för drabbade privatbilarna ligger på 8.000-16.000 kronor, en totalkostnad i Sverige för de drabbade bilisterna på omkring 20 miljoner kronor. Det är mindre än en tiondels procent av oljebolagens vinster i Sverige i år.
För ytterligare information, kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister
Tfn: 0708-173 808
E-post: jakob.lagercrantz@gronabilister.se