28/7: Gröna Bilister kräver fond för skadedrabbade miljöfordonsbilister

Gröna Bilister kräver nu att bränslebolagen skapar en gemensam fond som ersätter bilister med bränslerelaterade problem. Fonden kan ligga under det gemensamma branschorganet SPI, och bolagen kan bidra i förhållande till deras bränsleandel i Sverige. Då är det inte längre viktigt vilket bolag man tankat mest på – det viktiga är att skadan ersätts.

- Vi måste kunna lita på de produkter vi köper, och veta att någon tar ansvar om det skulle gå snett, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Visst kan misstag uppstå, men då måste bränslebolagen självklart ta sitt ansvar. Den enskilde bilisten tankar ofta hos flera olika bolag, och oavsett var skadan uppstått måste bilisten få ersättning.

Problemen med bränslet uppstod under vintern/våren då flera bolag började importera etanol från delvis nya källor. Någonstans i kedjan uppstod ett problem med en del importerad E85. Det verkar som flera bolag är drabbade.

Idag har branschen har kommit överens om nya krav och problemet är löst. Liknande krav gäller i USA sedan flera år. Svenska konsumentverket har entydigt sagt att det är bränslebolagen som är ansvariga.

- Grundproblemet är att bränslebolagen inte gjort fullständiga tester av det importerade bränslet. De har gjort de tester som lagen kräver, men missat ett känt problem man hade i USA, kommenterar Jakob Lagercrantz.  Det är oacceptabelt att de stora svenska bränslebolagen tar sådana risker med en vanlig konsumentprodukt.

Problem med bränslen har uppstått flera gånger historiskt, både med bensin och diesel. När den så kallade miljödiesel 2 kom i början av 1990-talet, visade det sig att den smörjde för lite, och vissa delar i motorn skar.

Kostnaderna för drabbade privatbilarna ligger på 8.000-16.000 kronor, en totalkostnad i Sverige för de drabbade bilisterna på omkring 20 miljoner kronor. Det är mindre än en tiondels procent av oljebolagens vinster i Sverige i år.

För  ytterligare information, kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister
Tfn: 0708-173 808
E-post: jakob.lagercrantz@gronabilister.se

Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......

20/8: Ny rapport från Gröna Bilister jämför klimatpåverkan
Gröna Bilister publicerar idag sin årliga rapport som sammanställer klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Utsläpp......