- Det politiska intresset för att bidra till en mer hållbar bilism är större än någonsin tidigare, med klara åtaganden i alla partier. Det är ett stort framsteg jämfört med valrörelsen 2006, men inget av partierna övertygar helt. Betygen 9 och 10 gröna bilar förblir oanvända, medan centerpartiet och miljöpartiet de gröna får 8 gröna bilar av tio möjliga, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.
Bedömningen och betygen är baserade på en omfattande granskning av hur partierna agerat den gångna mandatperioden, vad partierna själva profilerar inför valet och hur partiet, riksdagsledamöter och -kandidater svarat på vår enkät. Minst vikt har fästs vid den tid som passerat. De partivisa granskningarna har kompletterats med en översikt av den borgerliga Alliansen respektive de Rödgröna.
- Inom båda blocken finns det partier som är klart bättre än andra i att driva på utvecklingen för hållbar bilism. Eftersom transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges klimatpåverkan uppmanar vi alla att lägga stor vikt vid vad partierna vill i dessa frågor, säger Mattias Goldmann, som ansvarat för granskningen.
Parti | Plus | Minus |
Centerpartiet
8 poäng
|
Slutår för fossilbränslebilen 2020 Skärpt, enhetlig miljöbilsdefinition Mer klimatelaterad fordonsskatt Supermiljöbilspremie Förmånsskattesänkning för miljöbilar |
Har skjutit på avvecklingsåret för fossilbränslebilen. Inget efterhandskonverteringsstöd. Omfattande vägbyggen inkl Förbifart Stockholm Mot sänkt etanoltull. Mot km-skatt, höjd CO2-skatt, höjd bensinskatt Inte fullt teknikneutrala |
Folkpartiet
6 poäng
|
Mer klimatelaterad fordonsskatt Utsläppsbaserad klimatbilsbonus. Stort engagemang i frågorna Ja till sänkt tull för utomeuropeisk etanol. Förmånsskattesänkning: Vissa miljöbilar |
Vill avskaffa skattebefrielse för biobränslen. Ensidigt elbilsfokus Mot km-skatt, höjd CO2-skatt Inte teknikneutrala |
Kristdemokraterna
3 poäng
|
Har släppt kravet på sänkt bensinskatt |
Ointresse för frågorna, inga egna förslag, motståndare eller passiva till andra Allianspartiers förslag Mot km-skatt, höjd CO2-skatt |
Moderaterna
5 poäng
|
Mer klimatelaterad fordonsskatt Ingen tull för utomeuropeisk etanol |
Nej till skärpt miljöbilsdefinition Inget slutår för fossilbränslebilen Mot km-skatt, höjd CO2-skatt Ingen ny miljöbilspremie Inget stöd till efterhandskonvertering |
Miljöpartiet
8 poäng
|
Skärpt och samlad miljöbilsdefinition Skärpt beskattning av bensin/diesel Nej till bilbaserade infrastrukturplaner Införd km-skatt, höjd CO2-skatt Avståndsbaserat reseavdrag Miljökrav på biobränslen Nytt Klimp-bidrag Ingen tull för utomeuropeisk etanol CO2-baserad försäljningsskatt |
Oklart gällande miljöbilsstöd Otydligt om miljökrav på fossila drivmedel Otydlig om slutår för fossilbränslebilen |
Socialdemokraterna
6 poäng
|
Införd km-skatt, höjd CO2-skatt Stärkt klimatkoppling av fordonsskatt Stöd till efterhandskonvertering Nytt Klimp-bidrag |
Inget slutår för fossilbränslebilar Knappast teknikneutralt reseavdrag |
Vänsterpartiet
7 poäng
|
Slutår för fossilbränslebilar 2013 Införd km-skatt, höjd CO2-skatt Nytt Klimp-bidrag Hållbarhetskrav även på fossila drivmedel Ingen tull för utomeuropeisk etanol CO2-skatt för äldre bilar CO2-baserad försäljningsskatt |
Tveksamma till ändrat reseavdrag Tveksamt drivmedelscertifikat Generellt sänkt fordonsskatt i glesbygd Sänkt fordonsskatt för dieselbilar |
Gröna Bilisters önskelista för kommande mandatperiod inkluderar:
• Progressiv fordonsbeskattning, så att skillnaden i beskattning ökar mellan de miljövänligaste och mest miljöbelastande fordonen.
• Förmånsbeskattning baserad på bilens klimatpåverkan.
• Transportslagsneutralt reseavdrag, så att man inte får lägre ersättning om man t.ex. väljer att cykla eller åka kollektivt till jobbet, jämfört med om man tar bilen.
• Skärpt miljöbilsdefinition, att införas under 2011.
• Statliga bolag ska köpa och leasa miljöbilar, som statliga myndigheter redan gör
• Tankningskrav på bilar som framförs med förnybara drivmedel; till minst 70 % ska de tankas med avsett bränsle – inte bensin.
• Förnybart = lönsamt. Förnybara drivmedel som etanol och biogas ska långsiktigt vara billigare än fossila drivmedel som bensin och diesel.
• Självbestämmanderätt för kommuner gällande trängselavgifter, miljözoner för personbilar samt parkerings- och skrotningsförmåner.
• Klimatkompensation av regeringens och riksdagens alla resor, inte bara flyg.
• Mål på 20 % biodrivmedel eller mer inom transportsektorn till år 2020, i enlighet med bl.a. Naturvårdsverkets rekommendation.
• Biobränslekompatibla bilar, med lagstiftning som säkerställer att alla nya bensindrivna personbilar också kan framföras på etanol (E85) och alla dieselbilar på diesel med upp till minst 30 % biodiesel (B30).
• Långtgående hållbarhetskrav såväl för biodrivmedel som för fossila drivmedel, gällande social, ekonomisk och miljömässig påverkan.
• Ursprungsmärkning av såväl biodrivmedel som fossila drivmedel, så att konsumenten vet var och av vad drivmedlet är framställt.
Läs hela rapporten: Miljöbilsbästa parti 2010
För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808, eller Mattias Goldmann 070-309 00 45.
Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv