-
Kostnad: 4 kronor per minut, max 165 kr per timma, max 650 kr per dag
-
Orter: Stockholm och Solna, 15 städer i bl.a. Tyskland, Frankrike och USA
-
Parkering: Flytande, inga fasta platser
-
Förarkrav: 18 år, körkort sedan ett år
-
Bil: Smart ForTwo (förra generationen)
-
Drivmedel: Bensin
-
Drivs av: Daimler-koncernen (Mercedes)
|
Uppdatering av testet: Tjänsten nedlagd i Sverige
Mercedes tänker stort – och smått
Daimler-koncernen bedömer att alltfler vill ha tillgång till bil utan att äga den, och lanserade redan år 2008 sin bilpoolslösning Car2Go. Först ut var tyska universitetsstaden Ulm, sedan spred det sig i Tyskland och några andra länder i Europa, därefter USA och nu Sverige – eller rättare sagt Stockholm. Bara stader i miljonklassen är relevanta för denna typ av bilpool, bedömer Daimler.
I motsats till t.ex. konkurrenten BMW:s bilpool Drive Now, så har Car2Go enbart en bilmodell, tvåsitsiga Smart. Det passar storstäderna bra, särskilt i länder där man får parkera bilen på tvären och där p-platser inte så ofta är en fast ruta med massor av plats. På vissa platser utomlands finns Car2Go Black, med större Mercedes-bilar, men det finns åtminstone än så länge inte i Sverige. Tyvärr finns inte heller de eldrivna Smart som Car2Go använder i andra städer.
Liten kostnad växer snabbt
Car2Go:s prismodell är enkel; det kostar fyra kronor i minuten att ta bilen. Det inkluderar allt; bränsle, körsträcka, trängselskatt – rentav p-avgiften eftersom Car2Go träffat avtal med Stockholm stad, Sundbyberg och Solna om att betala en fast avgift till dem. Det enda kravet är att bilen lämnas inom ”home arean” som är större delen av staden, och att det är lagligt att parkera minst ett dygn där bilen lämnas. Ingen månadsavgift, ingen deposition för att bli medlem. Allt detta gör körningen enkel och smidig.
Men ingen regel utan undantag, vilket man snart blir varse när man läser Car2Go:s prislista i 22 punkter. Om körsträckan överstiger 50 km, börjar det kosta 4 kr/km, utöver kostnaden per minut. Tar man bilen till eller från Bromma kostar det 60 kronor extra, Arlanda hela 90 spänn – undvik det helt enkelt.
Men några av tilläggsreglerna funkar i generös riktning; 4 kronor i minuten blir teoretiskt 240 kronor i timman, 5280 kronor om dygnet, men Car2Go ger rabatt så att taket är 165 kr per timma, 650 kr per dag. Ändå är den samlade bilden att Car2Go är lönsamt för den som ska köra korta sträckor på kort tid. Längre sträckor är en traditionell bilpool mer lönsam, eller en hyrbil.
Lätt hämtat, lätt lämnat
I min smartphone eller på datorn ser jag i realtid vilka bilar som är lediga och exakt var de finns. Med ett enkelt klick bokar jag den bil jag vill ha, och har då 30 minuter på mig att påbörja körningen – det går inte att boka längre i förväg än så.
När jag är vid bilen klickar jag på mobilen att jag vill påbörja körningen, och i bilens vindrutedisplay visas en kod jag skriver in i mobilen. När det är gjort kan jag lossa tändningsnyckeln som sitter i ett fack till vänster om ratten, vrida om nyckeln och köra. Efter avslutad körning sätter jag tillbaks nyckeln och klickar på min mobil att jag är klar. Jag kan parkera på all offentlig gatuparkering inom car2gos home area, samt tre särskilda parkeringar och garage, enda kravet är att p-platsen ska vara allmänt tillgänglig och att det ska vara lagligt att parkera där i minst ett dygn till. Så det gäller att hålla reda på dygnsparkering, gatustädning och liknande, för om bilen måste bortforslas blir räkningen dryg.
Smart i stan – men inte så grön eller säker
Car2Go verkar ha köpt sista batchen av förre generationens Smart ForTwo, som slutade produceras ungefär samtidigt med att Car2Go startade sin verksamhet i Sverige. Det är en bil de flesta känner till åtminstone till utseendet; strikt tvåsitsig, med motor och drivning på bakhjulen och med underbart kompakta yttermått som gör att den på många håll också får parkeras på tvären. Bilen är förstås supersmidig och pigg i stan, men skuttig i högre fart, smäller osnyggt när man kör över ojämnheter, bullrar rätt friskt och har en seg växellåda.
När miljöbilsdefinitionen skärptes för ett par år sedan, tappade Smart obönhörligen klassningen; trots att den är liten är den inte enormt snål. Därtill är det inte den snålaste versionen Car2Go valt, utan den ordinära bensinaren med ett enkelt start-stopp-system. I och för sig är vi tacksamma att man valt bort dieseln; med många korta körsträckor i innerstaden vore det miljö- och hälsomässigt helt fel val – men elversionen som Car2Go har på andra håll hade varit välkommen, eller förstås den nya och säkrare Smarten.
Gamla Smart fick bara tre stjärnor av Euro NCAP, med uselt betyg för fotgängarsäkerhet, vilket förstås är extra allvarligt för en bil som främst används i storstan. Car2Go förvärrar situationen ytterligare genom att deras bilar året runt körs på vinterdäck, centraleuropeiska Continental ContiWinterContact-friktionsdäck. Car2Go slår fast att det inte är olagligt, och att det bidrar till att hålla kostnaderna nere för användarna, men bromssträckan ökar och väghållningen försämras. I själva bilen finns en lättbegriplig manual, en multiladdare som passar de flesta smartphones, en isskrapa och snöborste.
Lättanvänt
Att gå med i Car2Go är lätt, i alla fall om man bor i Stockholmsområdet – bilarna finns i nuläget i Solna, Sundbyberg, större delen av Stockholm men inte ”söder om söder” trots att det borde vara en given målgrupp, samt på Arlanda och Bromma. För att gå med, uppsöker man en av Car2Gos två valideringsplatser, på Centralstationen eller Gallerian i Stockholm – eller gör som jag och träffar på dem ett av de många event där de medverkar. Då kollas det att man uppfyller de formella kraven, som är väldigt lindriga ; man måste vara 18 år gammal och ha haft giltigt körkort för personbil i Sverige under minst ett år. Hela processen tar mindre än tio minuter.
När man går med ingår man formellt ett avtal med Moovel, det bolag som ansvarar för uthyrningen. Relationen regleras av ett niosidigt integritetsavtal och niosidiga användarvillkor, men det är samma dokument. Därutöver har Car2Go hyresregler, men de är på bara fyra sidor och väldigt normala. Medlemskapet gäller sedan överallt där Car2Go finns, mest i Tyskland.
Car2Go har alltså inga fasta avgifter, dock tar de en valideringsavgift på 200 kr för att gå med men när detta skrivs bjuder de på den – ett erbjudande de redan förlängt och nog förlänger igen. De första 30 minuterna är gratis, fast man måste använda dem inom en månad, och den som värvar nya medlemmar får gratis minuter att köra upp. Kontot sägs lätt upp med ett mejl, när som helst – ingen bindningstid och inget visst datum man måste passa.
Företag kan enbart ansluta sig genom tidigare registrerade fysiska personer. Det är lite förvånande att car2Go inte anstränger sig mer för att få med näringslivet, eftersom de kör bil vardagar dagtid, vilket är den tid så många andra bilpooler har svårt att få vettig beläggning.
Var bilarna finns ser jag väldigt enkelt på datorn eller mobilen, som också berättar hur tanken är. Det finns nästan alltid flera bilar i mitt område i Solna, enda stället jag kommit till där det inte funnits någon bil när jag velat ha det är på Arlanda men där är det å andra sidan bättre att åka kollektivt.
Innan jag startar förbinder jag mig att kolla om det finns några synliga skador på bilen – har jag inte anmält dem så blir jag ersättningsskyldig upp till 5 000 kronor. Kundtjänst är inte alltid lätt att nå, men när vi mejlar dem om ett mindre startproblem så får vi tio tillgodominuter på kontot.
Skulle det vara mindre än 25% av tanken kvar får man 10 gratisminuter för att tanka bilen. Det kan ske på vilken Shell- eller ST1-mack som helst, med det tankkort som finns till vänster om ratten. Tanknivån framgår också när man bokar bilen, så är man inte sugen på detta så är det enkelt att välja en annan bil.
På medlemssidan ”Min car2go” kan jag enkelt se mina tidigare körningar, var de började och hur lång tid de tagit, däremot inte var jag lämnade bilen. När jag kört får jag också inom några timmar ett mejl som sammanfattar körningen. På webben anger jag också hur jag vill betala ; jag har skrivit in mitt kreditkort där beloppet automatiskt dras. Jag kan också här anmäla co-driver som också kan köra på mitt konto, men så länge man får gratis minuter när man skriver in sig som egen förare är det dumt att vara co-driver.
Hur miljösmart?
Vi har redan kritiserat att Smart inte valt den grönaste av sina modeller. Också själva affärsmodellen är värd att sätta ett grönt frågetecken för. ”Fordonet ska köras på ett säkert och bränslebesparande sätt” skriver Car2Go men deras prismodell uppmuntrar ju inte till det. Vem kör snålt när bränslet är gratis? Hur trafiksäkert kör man när varje minut kostar?
Den tredje frågan gäller förstås vad en Car2Go ersätter. Om fler väljer bort att ha egen bil eftersom Car2Go finns, är allt frid och fröjd – trots allt förbrukar Smarten mindre än de flesta andra bilar, frigör en hel del gatumark. Därtill och kanske viktigare är att den som inte har egen bil mycket oftare cyklar och åker kollektivt än den som har bilnyckeln i fickan. Ersätter Car2Go däremot buss och tunnelbana är miljöeffekten förstås negativ, och flera forskare på mobilitet som vi talat med menar att risken är stor att det blir så. Smart är så liten att den inte ersätter vanliga bilar och inte riktigt kan användas vid tillfällen då man verkligen behöver bil – man tar t.ex. inte Car2Go till Ikea. Prismodellen där man betalar per minut gör också att man inte så gärna tar bilen för att handla, även om det förstås går att avsluta en bokning när man börjar handla och hoppas att bilen är kvar när man handlat klart. Det är nog sannolikt att man ofta säger ”Äh, ska vi inte ta en Car2Go” när bussen dröjer och man ser att det finns en bil runt hörnet. Och då är effekten förstås negativ.
Vi gillar:
-
Flexibilitet
-
Inga fasta kostnader
-
God tillgång på bilar
-
Snabb kundservice
-
Bra information på nätet
Vi ogillar:
-
För liten bil för att storhandla eller åka på utflykt
-
Prismodell uppmuntrar osmart körning
-
Gamla Smartmodellen med dålig krocksäkerhet
-
Begränsat till Stockholm
Överväg också:
-
Sunfleet bilpool
-
Kombination av (el)cykel och SL-kort, hemkörning av varor
Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, sep 2015