-
Pris: 79 000 kr
-
Motor: Elmotor på 2 kW nominellt, 4 kW maxeffekt, 70 Nm vridmoment
-
Mått: L 240 cm, B 125 cm, H 150 cm
-
Vikt: Tjänstevikt 270 kilo inkl batterier
-
Platser: Tresitsig
-
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift
-
Prestanda: Toppfart 45 Km/h
-
Batteri: Litium, LiFEPO4, 51,2 V, 45 Ag
-
Räckvidd: Cirka 50 km
-
Förbrukning: 4 khW/100km
-
Laddtid: Cirka tre timmar ur vägguttag
-
Säkerhet: Säkerhetszon, trepunktsbälten på alla platser, skivbromsar
-
Miljöförmåner: Ej personbilsklassad, därmed ej berättigad till supermiljöbilspremie).
-
Garantier: Två års fabriksgaranti.
|
Clean Motion startades av Hans Folkesson, med ett förflutet i Volvos absoluta ledning. Han ville få fram något smartare än dagens 1,5 ton bil som i snitt transporterar en person. Resultatet är eldrivna Zbee, där den första prototypen visades år 2010 och de första tio fordonen byggdes år 2013. Samma år vann Clean Motion WWF:s Climate Solver för att man tagit fram ett så energieffektivt alternativ till bilen. Redan nästa år skulle man bygga 2000 bilar om året. Så snabbt har expansionen inte gått, det tillverkas ett par fordon i veckan i Trollhättan, men nu startas montering också i Indien och Indonesien och en kraftigt övertecknad börslansering på Nasdaq i maj 2016 gav kapital för ytterligare expansion. Först väntar ökad produktion, högre detaljkvalitet, längre fram också en ännu grönare Zbee. En version med solceller på taket planeras, vilket skulle kunna ge 40 kilometers solel om dagen, och plasten ska på sikt bli biokomposit. Snabbare laddning planeras också.
Vad är detta?
Formellt sett är detta en moped klass 1. Det betyder att den får framföras i max 45km/h på allmän väg, dock ej motorväg eller motortrafikled, med B eller AM-körkort, från 16 års ålder. Det finns också en version som klassas som moped klass 2, som inte kräver något körkort alls för den som är född före 1994, annars ett förarbevis, som är begränsad till 25km/h och som framförs på cykelbana och vägren.
Viktigare än det formella är kanske det reella. Detta är ett smart fordon för stan. Utseendet påminner närmast om en tuk-tuk, och användningsområdet är liknande; upp till tre personer ryms alternativt föraren och rejält med bagage, för korta sträckor där det vore dumt att ta bilen.
Enkelt är kul
Att köra ZBee är lika kul som det är enkelt. Den startas genom att vrida om nyckeln, till höger på golvet. Därmed lossas också handbromsen, som håller Zbee från att rulla iväg. Som en extra säkerhetsåtgärd, trycker man på framåt/bakåt-väljaren får att bekräfta att man verkligen vill köra. Sen är det bara att vrida på gasvredet på styret – Zbee har ingen ratt. Också bromsarna är på styret; fötterna har ingen roll när man kör Zbee, vilket är lite synd eftersom händerna därmed är upptagna när man står vid rödljuset och kanske hade velat använda mobilen eller något annat. Instrumenteringen är en hastighetsmätare, en laddmätare, blinkers, tuta, vindrutetorkare och på/av för värmen i framrutan.
För det mesta kör man Zbee med full gas, för att komma först iväg från rödljuset där elmotorn och den låga vikten gör andra chanslösa, och sedan för att hålla jämn fart med annan trafik. 45 km/h räcker gott för normal stadstrafik, men tyvärr tappar den lite i uppförsbackarna. Bromsarna tar fint men lite ljudligt och med en ovan mekanisk känsla. Vändradien är minimal, men svänger man så snävt som möjligt slår styret i framrutan. 125 cm bredd gör Zbee lite för stor för att riktigt klara att utnyttja luckor i trafiken som man svischar in och ur med en cykel eller mc. Till körupplevelsen hör alla positiva tillrop man får – Zbee piggar upp och glädjer.
Säkerheten beror på jämförelseobjektet
Zbee är antingen väldigt säker eller osäker, beroende på vad du jämför med. Den har en patenterad säkerhetsfront och klarar krocktester i 27 km/h mot en betongbarriär. Alla tre sittplatser har trepunktsbälte och hjulen har skivbromsar. Med de tre hjulen är Zbee närmast omöjlig att välta och skulle man slå runt är man skyddad av en säkerhetsbur. Jämfört med en moped, vilket ju Zbee är, så är detta höjden av säkerhet – och man slipper hjälmtvånget. Men Clean Motion jämför i andra sammanhang sin Zbee med bilar, och då är säkerheten förstås klen. Inga krockkuddar, inget antisladdsystem, inga låsningsfria bromsar – men herregud, Zbee toppar bara 45 km/h!
Komfort med måtta
Samma sak gäller åkupplevelsen, det är komfortabelt jämfört med att sitta på en moped, men inte jämfört med en bil. Framsätet ser inbjudande ut, men är formpressad frigolit som inte går att ställa in i någon ledd och det blir som att sitta på en köksstol. Baksätet är en bänk med en tunn kudde på, helt okej om det inte vore för den stenhårda fjädringen som gör att man känner varje ojämnhet i vägen – och det finns många.
Zbee är öppen i sidorna, men har som tillbehör väderskydd med vattentäta sidor, som snabbt och enkelt fästs i över- och underkant, och som kan öppnas med blixtlås. Det skyddar fint mot väder och vind, och eftersom kupén är så pass kompakt går det åtminstone på vår och höst att få upp en någorlunda dräglig temperatur trots att den enda värme som finns är elslingor i vindrutan. Bagageutrymmet består dels av att helt enkelt ställa in matkassarna i baksätet, dels av en utdragbar låda i aktern.
Superbilligt och jättedyrt
79 000 kronor är kampanjpriset för Zbee, men räcker egentligen inte för att få den ZBee man vill ha. Det vattentäta sidoskyddet kostar extra, precis som på Renault Twizy, ett 60 Ah batteri som ger längre räckvidd är en förnuftig investering liksom den längre laddsladden. De pengarna räcker för en bättre begagnad bil som erbjuder väldigt mycket mer i termer av komfort, säkerhet och allround-användande. Om du överhuvudtaget överväger det valet, är Zbee inte för dig.
Men om du vill ha ett fordon som till minimal klimatpåverkan tar dig runt i staden med bagage och passagerare, ska du titta närmare på Zbee. Du får nästan samma uppmärksamhet och marknadsföringssvärde som en Tesla, till mindre än en tiondel av priset. Du klarar vardagsresorna och har antingen en annan bil för andra göromål, eller kompletterar med att gå med i en bilpool.
Så tänker Bzzt, som kör taxi i Göteborg med Zbee till halva priset mot en biltaxi, och ofta kommer man lika snabbt eller snabbare fram. Så tänker också köpcentrana i Indien som erbjuder ”Last Mile connectivity” för sina kunder till och från hemmet eller parkeringen, och kommunerna som skaffat ZBee för resor mellan förvaltningarna. Kanske tänker du så också?
Vi gillar:
-
Billig i drift
-
Extremt energieeffektiv
-
Kul, säker jämfört med mc
Vi ogillar:
-
Osäker jämfört med bil
-
Låg toppfart
-
Stötig
-
Relativt dyr i inköp
Överväg också:
Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, juni 2016