Lättbokat, hög servicenivå
Sen lång tid tillbaks är jag medlem i Sunfleet, Sveriges största bilpool som nu successivt ska övergå till M. Men att det inte automatiskt innebär att medlemskapet flyttas över får jag bittert erfara; jag nekas gå med på grund av en helt orelaterad betalningsanmärkning. Men min fru får gå med, så den vägen testar vi.
Appen är inte helt lätt att hitta; det finns mycket som heter något på M. Denna hittar man på m.co och när den väl är installerad går det snabbt att komma igång, hon godkänns genast som ny kund, skriver in sitt kreditkort och är redo att boka sin första M-poolbil.
Appen har en kartfunktion där man kan se var det står bilar, däremot ser man inte vilka bilar som står där eller om de är lediga – för det måste man boka i kalendern och får då automatiskt förslag på de lediga bilar som är närmast. Vi skriver in när vi behöver en bil, var och vilken typ. I vår inte helt uppdaterade version av appen går det bara att välja mellan tre bilstorlekar vilket är för begränsat; när vi behöver dragkrok så går det inte att speca i bokningen. Utmärkt då att chatt-funktionen direkt i appen fungerar så väl; varje gång vi försöker oavsett tid på dygnet och om det är vardag eller helg så får vi hjälp direkt. Vi bokar en V60 med dragkrok och hämtar den utan problem på M:s och Sunfleets gemensamma, fasta platser i Medborgarplatsens p-hus i Stockholm. Här står en lång rad bilar, många av dem laddhybrider på laddning. Gemensamt för nästan alla av dem är att de är obeskrivligt skitiga; det är trist vinter med plusgrader ute och helgdagar verkar betyda att bilarna inte tvättas. Inte heller invändigt är de bilar vi kan inspektera särskilt rena; första intrycket är verkligen inte premium.
Vi hittar bilen genom att i appen få den att blinka och tuta. Sen öppnas bilen med appen och väl bakom ratten är det bara att köra, utan behov att gräva fram en nyckel ur handskfacket eller liknande som med andra poolbilar. Jag behöver inte heller trycka in någon kod, verifiera att det verkligen är jag eller bedöma bilens skick innan jag kör iväg.
När vi kört färdigt med släpet ska vi behålla poolbilen resten av helgen, men är olyckliga över tanken att behöva fortsätta köra fossildiesel. Eftersom det stod ett gäng lediga laddhybrider på M-platserna, försöker vi byta i appen, men det går inte. I chatten säger de också först att man inte kan byta bil under perioden, men när jag påminner om att M lyfter fram flexibilitet som nyckelord, går det faktiskt och vi får byta till en V60 laddhybrid – formellt sett har vi två abonnemang på samma gång men kundtjänst annullerar hjälpsamt det på fossilbilen. Bytet betyder förvisso en promenad över Söder, för den står någon kilometer bort, men den nya bilen är fulladdad och klar att tas i bruk – om än precis lika skitig som den förra.
Begränsat bilutbud
Att M är Volvos bilpool märks mycket tydligare än med Sunfleet. Medan Sunfleet kompletterar Volvobilarna med andra märken där det krävs – elbilar från Renault och Hyundai och skåpbilar från Renault – så har M enbart Volvo. Från början delades de in i Urban med XC40, Comfort med V60 och Spacious med XC90, nu har XC60 och V90 tillkommit och titlarna på bilarna tagits bort. Alla bilarna är automat och välutrustade, den ena av de V60 som vi hyr har stort soltak och man kan numera välja V60 med dragkrok direkt i menyn. Bilarna är vanligtvis mörkgrå eller svarta, utan loggor för M eller annat som avslöjar att detta är en poolbil.
Det betyder ändå att man inte klarar riktigt alla bilbehov med enbart M – vi hade t.ex. gärna haft en skåpbil ett par timmar som ju Sunfleet har men fick alltså istället ta en Comfort med dragkrok. Är man fler än fem går det inte heller – XC90 finns enbart i laddhybridversion och den är enbart femsitsig. Vill man ha en mindre bil är det inte heller möjligt – V40 som finns hos Sunfleet överförs inte till M. Vi hoppas att XC40 i elversion kommer till M så fort det är möjligt.
Enkel prismodell
Drivmedel, trängselavgifter och 300 km per dag ingår i alla bokningar. Vill man köra mer än så kostar det 2.50 kr per överskjutande kilometer. Priset är också det samma oavsett vilken bilmodell man väljer. Det går att boka bilen från en timma och uppåt utan tak, men de fasta priser som finns är för upp till en helg. Det finns tre abonnemangsstorlekar, Lilla, Lagom och Stora. Vi har inte behov av bil så ofta och är dessutom med i en rad andra pooler, så vi väljer Lilla, som är utan månadsavgift och därefter kostar 135 kr/timma, 1 295 kr/dygn eller 2 495 kr/helg – just nu är det dock kampanjerbjudande så att vi betalar 1 995 kr för en helg. En helg är 63 timmar mellan fredag och söndag. De flesta som är med väljer abonnemanget Lagom för 195 kr/månad, 110 kr/timma, 1 195 kr/dygn, 2 295 kr/helg, medan de som i princip ersätter egen bil med att vara med i M väljer Stora för 895 kr/månad, 85 kr/timma, 995 kr/dygn, 1 995 kr/helg. Det går när som helst att byta abonnemang, och hur ofta man vill – till exempel kan man alltså gå upp till Stora över sommaren om man skulle vilja ha bil en längre tid då. För företag finns M Business med särskilda priser och stöd i att föra körjournaler och bokföra kostnader rätt.
Skulle planerna ändras, är det gratis att avboka upp till fyra timmar innan resan börjar, sen kostar det halva resans pris. Självriskreducering ingår, men det kostar ändå upp till 7 000 kr för fordonsskador och 4 000 kr för skador på person eller annan egendom. Bilarna får användas i hela Norden, av den som har kontot och av registrerade extraförare. Klimatkompensation ingår i priset, vilket enligt M ska utvecklas till en klimatpositiv tjänst.
Behöver bilen tankas, finns ett Circle K-kort bakom solskyddet och pinkod i appen. Bilen ska alltid återlämnas med minst halv tank, vilket den som haft vår bil missat – den är bara drygt kvartsfull. På sajten och i appen anger M inget om hur kostnader för laddning hanteras, när jag kontaktar kundtjänst anger de att de ersätter kostnader om man skickar in kvitton.
Fast system
Bilpoolerna delas upp i flytande och fasta system, beroende på om man får lämna bilen på vilken p-plats man vill, som med Aimo och utländska Drive Now, eller om den hämtas och lämnas på samma ställe. M är liksom Sunfleet fast. I Stockholm och Uppsala är det i nuläget nästan 250 ställen, räkna med att Sunfleets ställen i Malmö och Göteborg snart införlemmas och att de övriga nästan 50 Sunfleet-orterna successivt kommer med. Men man kan alltså inte hämta bilen på en M-plats och lämna på en annan, en klar begränsning jämfört med likaledes Volvokopplade hyrbilsfirman Hertz och dess konkurrenter som alla erbjuder one way-hyra.
Summa: Dyrt, smutsigt, inte så prestigefullt – men på rätt väg
Andra har redan i utförliga prisjämförelser konstaterat att M är klart dyrare än Sunfleet, nästan oavsett prismodell eller hur lång tid man väljer att ha bilen. M menar att merkostnaden motsvaras av en mer skräddarsydd service, men eftersom utbudet av bilar är mycket mer begränsat och t.ex. inte innehåller vare sig elbilar eller skåpbilar är det inte självklart att hålla med. Deras helpline är klart hjälpsam, men det känns samtidigt kymigt att mycket av sådant som borde gå att lösa i appen kräver direktkontakt med M.
M anger att tjänsten är mer gjord för kortare hyror, men för riktigt korta hyror är Aimo eller en taxi billigare, och när det blir ett helt dygn är både Aimo och vanliga hyrbilar klart billigare. Med ett så starkt fokus på korta hyror blir det också extra märkligt att M inte alls erbjuder mindre fordon, inte ens de Volvo har i sortimentet. Det ska bli spännande att se vad M gör med alla Renault-elbilar Sunfleet har i programmet; ska de fasas ut och kunderna hänvisas till stora diesel-SUVar?
Det är roligt att M betonar hållbarhet och att de klimatkompenserar bilarna, men det går inte att komma ifrån att huvuddelen av bilparken är fossildriven. Därtill utnyttjar M inte att Volvo numera godkänner att deras dieselbilar tankas med 100% HVO; det är vanlig diesel som rekommenderas. Att laddhybriderna är laddade är långtifrån självklart; jag lämnar själv tillbaka min bil just innan nästa bokning börjar och då är det måttliga batteriet Volvos laddhybrider har förstås tomt. Därtill är det alltså uppenbart och tydligt för kunden att M står för bensin och diesel, men inte självklart att de betalar elen vid laddning – det sker efter anmodan och vid inskickade kvitton. Vem betalar hushållsel för laddhybriden om bensinen från macken är gratis?
Prismodellen är miljömässigt också mycket tveksam; varför kostar stora SUVen XC90 samma som den betydligt energieffektivare XC40? Och varför ingår 300 km med fria drivmedel? Resultatet syns tydligt i färddatorerna på bilarna vi hyr; en snittförbrukning på 0.86 liter diesel i V60 är skyhögt över det normala och händer bara när man betalar per timma bilen används men inte för soppan bilen förbrukar.
Att bilarna är oerhört skitiga också fysiskt är mer av en randanmärkning, men eftersom M gör en så stor poäng av att detta ska kännas prestige så pekar det ändå på att de har en resa kvar att göra. Men det viktiga är att bilarna och affärsmodellen i sig är långt skitigare än vad som är rimligt i 20-talets bilpoolsvärld.
Vi gillar: Bilpoolsfenomenet, bra servicedesk, enkel app
Vi ogillar: Fossilbilar, kräver återlämning på samma ställe, begränsat till få orter i landet, prismodell uppmuntrar ineffektiv körning och inte laddning
Överväg också: Sunfleet så länge de finns kvar, MoveAbout, Aimo, Hertz och andra hyrbilsfirmor, taxi