För att gå till final i utmärkelsen Miljöbästa Bil 2011 får bilen högst släppa ut 120 g CO2/km ur livscykelperspektiv, måste ha fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester (elbilar fyra stjärnor) och måste finnas för leverans senast 31 augusti. 41 bilar klarade detta; såväl bensin- och dieselbilar som etanol- och gasbilar, laddybrider och elbilar. Här finns allt från mindre bilar till familjebilar med sju sittplatser.
De bilar som klarar finalkraven testas av fyra jurygrupper nästa vecka; motorjournalister, miljöchefer, barnfamiljer och pensionärer. Testet sker på STCC-banan Göteborg City Race i Göteborg.
- Juryn bestämmer, vi är lika spända som bilindustrin över vilken bil de utser, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister och projektledare.
Nytt för i år är att också de fossila bränslena bedöms för utsläpp från hela produktionskedjan från oljekälla till pump. För bensin och dieselbilar innebär det att gränsen sätts till 106 respektive 104 gram koldioxid per kilometer.
- Vi har länge bedömt de förnybara drivmedlen ur livcykelperspektiv, nu ökar trycket även på de fossila drivmedlen, kommenterar Jakob Lagercrantz. Vi går mot att ha samma krav på alla bränslen, även om miljökraven fortfarande är tuffare för de förnybara bränslena.
Finalen går av stapeln på Göteborg City Race-banan klockan 1130 tisdagen den 14e juni, och Miljöbästa Bil 2011 utses onsdag den 15 juni.
Drivmedelstoppen:
Diesel: 12 bilar i final
Etanol: 10 bilar
Gas: 8 bilar (varav en gas- och etanolbil)
El: 5 bilar
Hybrid: 4 bilar
Bensin: 2 bilar
Märkestoppen:
1. Volvo: 7 modeller i final
2. Volkswagen: 5 modeller
Audi, Peugeot, Saab, Toyota: 3 modeller
För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz 0708-173 808. Se även www.gronabilister.se/miljobastabil.
Jurygrupperna testar bilarna på Göteborg City Race banan på Frihamnspiren i Göteborg mellan 11.30-15.00.