ÅRETS VINNARE är VW Passat TSI Ecofuel!
- Stort grattis till Volkswagen som än en gång visat att det går att köra på gas med stora klimatvinster utan att göra avkall på vare sig prestanda, komfort, säkerhet eller utrymmen. Också Saab och Ana förtjänar en stor eloge för att vara först ut att kombinera gas- och etanoldrift, vilket räcker till en tredjeplats, och till Volvo, vars välbyggda och körglada elbil kom på fjärdeplats, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.
På poängplats fanns var tre bilar som kan gå på gas, tre på etanol, två på bensin och en på el.
- Trots att fossilbränslebilarna dominerade finalfältets 41 bilar blev de helt frånsprungna av den nya och miljösmartare tekniken och de förnybara bränslena. Jurymedlemmarna var mycket tydliga; det är de förnybara drivmedlen och elen som hör framtiden till, säger Jakob Lagercrantz.
Sammantaget ger det följande poäng:
VW Passat TSI EcoFuel (gas/bensin) 20
Volkswagen Touran TSI Ecofuel (gas) 15
Saab 9-3 Trifuel (gas/etanol/bensin) 13
Volvo C30 Electric (el) 10
Audi A4 (etanol), 10 (ingen topplacering)
Fiat 500 Twinair (bensin), Ford Focus Flexifuel (etanol) 3
De fyra jurygrupperna röstade enligt följande:
Miljöchefer:
1. Volvo C30 Electric (el)
2. Volkswagen Passat TSI EcoFuel (gas/bensin)
3. Saab 9-3 Trifuel (gas/etanol/bensin)
Motorjournalister:
1. Saab 9-3 Trifuel (gas/etanol/bensin)
2. VW Passat TSI EcoFuel (gas/bensin)
3. Fiat 500 Twinair (bensin)
Barnfamiljer:
1. VW Passat TSI EcoFuel (gas/bensin)
2. Audi A4 TFSI (etanol) och VW Touran TSI EcoFuel (gas/bensin)
65+:
1. Volkswagen Touran TSI Ecofuel (gas)
2. Audi A4 TFSI (etanol)
3. Ford Focus Flexifuel (etanol)
Kandidaterna Miljöbästa bilar 2011
Först väljer Gröna Bilister ut de fordon som klarar tuffa miljö- och säkerhetskrav. Våra krav är hårda, vi går betydligt längre än den svenska miljöfordonsdefinitionen till exempel. De bilar vi väljer ut presenteras på en lista som är en guide till bilköpare från hela landet. Listan finner du här!
Men vilken av dessa bilar är bäst? Det beror naturligtvis på vilka behov du har. Dessa bilar utsätts för fyra tuffa jurygruppers granskning på STCC-banan i Göteborg, jurygrupper som representerar olika behov i samhället.
· Vi har barnfamiljerna med krav på plats för barnvagn och med utrymmeskrav.
· Vi har 65+ gruppen, en allt större grupp i samhället. Gärna lite mindre bilar, med bra insteg och komfort.
· Vi har miljöchefsgruppen. De letar miljöbra bilar som passar olika användargrupper i företagen.
· Och till sist har vi motorjournalisterna. Kunniga på allt om bilar, men som nu tvingas välja bland miljöbilarna.
Den 14:e juni står bilarna uppställda på STCC-banan i Göteborg. Jurygrupperna får tre timmar på sig att prova bilar, provlasta barnvagnar och ta sig in och ut ur bilarna både fram och bak. På banan kan de sedan prova allt från kurvtagning till speciella parkeringsprov.
Varje jurygrupp väljer sedan ut en vinnare, en andraplacering och en tredjeplacering, som presenteras för Gröna Bilister för sammanräkning. Hittills är allt hemligt, men nu räknas dessa poäng samman, och en vinnare koras.
Bilarna skall klara fem stjärnor enligt det europeiska frivilliga säkerhetstesten Euro NCAP. För elbilar tillåter vi detta år att de klarar fyra stjärnor. Det är ny teknik, och vi vill ge jurygrupperna en chans att testa även dessa. Men från nästa år gäller samma tuffa krav för alla.
Antisladd skall vara standardutrustning på bilen.
Bilen skall vara tillgänglig för beställning, och skall kunna lämnas till kund senast sista augusti.