|
|
Volkswagen Passat 1,4 TSI Ecofuel miljöbästa bil 2010. | Volkswagen Touran TSI Ecofuel kom på andra plats i Gröna Bilisters uttagning av miljöbästa bil 2010 |
Storslam för Volkswagen i Miljöbästa bil 2010!
Två gasbilar från Volkswagen, Passat TSI Ecofuel och Touran TSI Ecofuel, toppar listan av årets upplaga av Gröna Bilisters Miljöbästa bil. Aldrig tidigare har ett företag dominerat så stort. Totalvinnaren är, precis som 2009, Passat TSI EcoFuel.
Vinnare presenterades under torsdagen den 3 juni då kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Anneli Hulthén, delade ut diplom till Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk. Han var stolt mottagare till inte mindre än fyra diplom som vinnare ur de fyra jurygruppernas perspektiv.
Här är hela resultatlistan:
Totalresultat:
1. Passat, 25 poäng
2. Touran, 20 poäng
3. BMW 320 D, Saab 9.3 samt Ford Focus FFV, 5 poäng
I de fyra jurygrupperna blev resultatet följande:
Barnfamiljer |
Miljöchefer 1. Passat 2. 9.3 3. Fiat 500 ev Läs pressmeddelande |
Motorjournalister 1. Passat 2. BMW 3. Volvo V50 s/s Läs pressmeddelande |
Pensionärer |
Kandidaterna till Miljöbästa bil 2010
Urvalet till Miljöbästa bil 2010 sker i två steg. Först gör Gröna Bilister
en lista på alla de bilar som uppfyller organisationens hårda säkerhets- och
miljökrav, Gröna Bilister går längre än regeringen med sin
miljöfordonsdefinition, och utesluter de sämsta miljöbilarna.
I nästa steg får fyra jurygrupper provköra bilarna på listan. Jurygrupperna
består av en grupp barnfamiljer, en grupp pensionärer, en grupp miljöchefer
och en grupp motorjournalister. De respresenterar både olika användargrupper
i samhället, och olika behov. Detta urval sker helt oberoende av varandra
och utan inblandning från Gröna Bilister.
Juryarbetet har skett under första veckan i juni på den nyetablerade Eco Driving Arena just inför Göteborg City Race. Varje jury har fått välja mellan tillgängliga bilar och ta ut utvalda fordon för en stadstest. Vinnaren meddelades den 3:e juni 2010.
Kriterier för Miljöbästa bil 2010:
a. 110 gram CO2/km för fossildrivna bilar
b. Mindre än 70 gram fossil CO2/km för biobränsledrivna bilar
c. Minst Euro NCAP 5+2, eller 5 enligt nya systemet.
d. ESP som standard
e. Kan levereras till kund senast sista augusti 2010
Juryn har poängsatt sina tre bästa alternativ, och utifrån dessa
poäng utses en totalvinnare. Det blir s a s fyra klassvinnare, och en
totalvinnare. Skulle det bli lika poäng är det Gröna Bilisters styrelse som
gör det slutgiltiga urvalet.
I juryn i år ingår:
Barnfamiljsjuryn |
Pensionärsjuryn |
Miljöchefsjuryn |
Motorjournalistjuryn |
Per-Olof och Anna Arnäs, Åsa |
Rune Blomgren, Torslanda |
Ove Eriksson, Gatubolaget |
Jan-Erik Berggren, Expressen |
Stefan Lindh och Jessica Petrén, Billdal |
Per-Olof Staberg, Göteborg |
Annika Fredgren, ESAB, Sverige |
Tomas Berggren, auto motor & sport |
Fredric Widehill, Olofstorp |
Kurt och Maj Tedenbrant, Göteborg |
Susan Iliefski-Janols, SCA Hygienprodukter |
Joakim Dyredand, Tidningen Motor (OTW) |
Åsa Svensson, Göteborg |
|
Mikael Brändström, ESAM AB |
|