Tisdag den 17:e september samlas fyra av fem jurygrupper på STCC-banan Göteborg City Arena; Miljöchefer, Motorjournalister, Barnfamiljer och Äldre. Den femte jurygruppen är Bilintresserade, som röstar via datorn. Jurygrupperna ska under dagen utse Miljöbästa Bil 2014, utifrån den lista på 51 finalister som klarat Gröna Bilisters skärpta krav: Högsta säkerhetsbetyg och uppfyllande av miljöbilsdefinitionen utan viktfaktor.
Urvalskriterierna är:
Klimat: För bilar som kan drivas av etanol E85 eller fordonsgas får koldioxidutsläppen ur avgasröret vara högst 150 g/km. Elbilar och laddhybrider får förbruka högst 37 kWh el per 100 km vid ren eldrift. För övriga bilar gäller att koldioxidutsläppen ur avgasröret får vara högst 95 g/km. Dessa kriterier motsvarar den statliga miljöbilsdefinitionen, med tillägget att Miljöbästa Bil inte tillåter tyngre bilar att släppa ut mer.
Säkerhet: 5 stjärnor enligt Euro NCAP (år 2009 eller senare), alternativt 5 stjärnor för passagerarsäkerhet och minst 2 stjärnor i fotgängarsäkerhet i äldre tester. Låsningsfria bromsar och antisladdsystem. Bilmodell som inte testats av Euro NCAP men som genom oberoende intyg har visats klara motsvarande krav godkänns.
Leverans: Ska kunna lämnas till kund senast under det första kvartalet 2014.
Av de 53 bilmodeller som klarar kriterierna är 14 dieseldrivna, 14 gas, 7 hybrider, 7 eldrivna, 5 laddhybrider, 5 etanol och en bensindriven.
– Redan nu finns det miljöbilar enligt våra tuffa kriterier på alla drivmedel, i alla storleksklasser, fram-, bak- och fyrhjulsdrivna, från över 20 bilmärken. Alla kan välja miljöbil också med den skärpta definitionen – nu ska det bli spännande vilken som blir Miljöbästa Bil 2014, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.
På www.gronabilister.se presenteras hela listan av modeller på måndag.
På https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=129597X5723 kan man rösta på sin favorit.
För ytterligare information:
Kontakta projektledare Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller talesperson Mattias Goldmann, 070-309 00 45.