Teknikutvecklingen fortsätter. För första gången i utmärkelsens mer än tjugoåriga historia är två vätgasbilar nominerade. Bland de nominerade modellerna finns också sjutton fordonsgasbilar, en etanolbil, sju elbilar och tretton laddhybrider.
Den snabba ökningen av antalet laddhybridmodeller har gjort att vi i år skärpt kraven för att kalla dem fossiloberoende och därmed ge dem chansen att bli nominerade: de ska ha en räckvidd på el på minst fem mil (NEDC) eller vara fossiloberoende när förbränningsmotorn arbetar.
Gröna Bilister anger sedan länge de nominerade bilmodellernas klimatpåverkan vid körning genom att använda livscykelperspektiv (well-to-wheels) på drivmedlens klimatpåverkan.
I år vill vi för första gången uppmärksamma klimatpåverkan vid bilens tillverkning och skrotning. Det finns tyvärr ännu ingen standardiserad metod för att beräkna denna klimatpåverkan, och därmed inga uppgifter som gör det möjligt att jämföra enskilda bilmodeller på ett strikt sätt. De siffror vi anger bygger på vetenskapliga studier, men de ska endast ses som indikationer.
Du kan läsa mer om hur vi beräknar klimatpåverkan för drivmedlet och bilen i inledningen till den rapport där vi presenterar alla nominerade bilmodeller.
För konventionella fossilbilar är klimatpåverkan i livscykelperspektiv för själva bilen endast ungefär en fjärdedel av klimatpåverkan från det drivmedel man förbränner. Med andra ord står bensinen eller dieseln för i runda tal 80 procent av den sammanlagda klimatpåverkan per körd sträcka.
För de fossiloberoende och snåla bilar vi nominerar till Miljöbästa bil är det annorlunda. I många fall kan bilens klimatpåverkan bli större än drivmedlets per körd sträcka. Vill man köra så klimatsmart som möjligt är det alltså väsentligt att bedöma även själva bilens klimatpåverkan. Denna klimatpåverkan blir också ett grovt mått på hur mycket fysiska resurser och energi som tillverkningen tar i anspråk.
De flesta är överens om att klimatpåverkan hos elbilar är betydligt större än klimatpåverkan hos konventionella bilar. Detta beror huvudsakligen på att tillverkningen av de stora batterierna till elbilar är energiintensiv. Uppskattningar av elbilars klimatpåverkan är dock mycket känsliga för de antaganden som görs när det gäller ursprunget hos den stora mängd el som används i tillverkningsprocessen och i vilken grad batterier och annat material återvinns. Man bör också komma ihåg att elbilsindustrin inte är mogen, och att den därför har en mycket större potential att minska sin klimatpåverkan än den konventionella bilindustrin.
De nominerade bilmodeller som tilldelats lägst klimatpåverkan är gasbilarna VW eco-up!, SEAT Mii och Suzuki Ignis med 24, 25 respektive 26 g CO2ekv/km. De nominerade bilmodeller som tilldelats högst klimatpåverkan är elbilarna Tesla Model X, Tesla Model S, samt laddhybriden Range Rover P400e med 85, 71 respektive 73 g CO2ekv/km. Den elbil som tilldelas lägst klimatpåverkan är VW e-up! med 40 g CO2ekv/km. Detta är schablonvärden som endast beror på bilens vikt och typ av drivlina.
Vi bad också generalagenterna om deras egna modellspecifika livscykelanalyser. Endast Toyota nappade och gav oss en mycket fyllig livscykelanalys av vätgasbilen Toyota Mirai. Gröna Bilister uppmanar alla biltillverkare att följa Toyotas exempel och göra livscykelanalyser av alla sina modeller lättillgängliga för allmänheten.
Hur utses vinnarna?
Miljöbästa Bil 2018 väljs av en expertjury i två klasser: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi, samt Bästa valet för företaget. Du kan läsa mer om juryns sammansättning och arbete här.
Översikt över nominerade bilmodeller
Elbilar | Vätgasbilar |
Hyundai Ioniq electric | Hyundai ix35 Fuel Cell |
Nissan Leaf | Toyota Mirai |
Renault Zoe | Etanolbilar |
Tesla Model S 75D/100D (4WD) | Volkswagen Golf TSI 125 MultiFuel |
Tesla Model X 75D/100D (4WD) | Fordonsgasbilar |
Volkswagen e-Golf | Audi A3 TFSI g-tron |
Volkswagen e-up! | Audi A4 TFSI g-tron |
Laddhybrider | Audi A5 TFSI g-tron |
Audi A3 e-tron | Ford Focus EcoBoost Biogas |
Audi Q7 e-tron (4WD) | Opel Astra CNG ECOTEC |
BMW 530e iPerformance | Opel Zafira CNG Turbo |
Hyundai Ioniq GDI plug-in | SEAT Ibiza TGI CNG |
Kia Niro Plug-In Hybrid | SEAT Leon TGI CNG |
Kia Optima Plug-In Hybrid | SEAT Mii Ecofuel CNG |
Land Rover Range Rover P400e (4WD) | Skoda Octavia G-TEC |
Mitsubishi Outlander PHEV (4WD) | Suzuki Ignis AllGrip 4x4 CNG (4WD) |
Toyota Prius Plug-in HSD | Suzuki S-Cross AllGrip 4x4 CNG (4WD) |
Volkswagen Golf GTE | Suzuki Vitara S AllGrip 4x4 CNG (4WD) |
Volkswagen Passat GTE | Volkswagen Golf TGI BlueMotion |
Volvo S90/V90 T8 Twin Engine (4WD) | Volkswagen Polo TGI BlueMotion |
Volvo V60 D5/D6 Twin Engine (4WD) | Volkswagen eco-up! |
|
Volvo V60 Classic T5 Bi-Fuel |
Urvalskriterier
Förnybarhet
Bilen ska vara fossiloberoende. Med detta menas att den ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % består av förnybar råvara. Vi kallar ett drivmedel kommersiellt tillgängligt om det finns att tillgå på minst 50 publika påfyllnadsplatser i Sverige som är någorlunda geografiskt utspridda. I praktiken innebär detta att elbilar, laddhybrider, etanolbilar och gasbilar kan komma i fråga.
Citroën och Peugeot godkänner att deras nya dieselbilar körs på ren förnybar HVO, ofta kallad HVO100. Nominellt finns det just nu fler än 50 tankstationer som säljer HVO100 till privatbilister. Den faktiska tillgången på HVO100 är dock begränsad, och risken är stor att det knappt kommer att finnas någon HVO100 att tanka för privatbilister när den dominerande råvaran PFAD från palmoljeproduktion stängs ute från den svenska marknaden. Därför nominerar vi inga dieselbilar i årets upplaga av Miljöbästa Bil. De kan komma ifråga när marknaden för HVO100 stabiliseras.
För att kalla en laddhybrid fossiloberoende kräver vi att räckvidden på el är minst 5 mil, eller att den är fossiloberoende då den körs på förbränningsmotorn. Dessvärre uppfyller inga laddhybrider det senare villkoret i dagsläget.
I år accepterar vi dessutom vätgasbilar, för att uppmärksamma en spjutspetsteknologi som äntligen börjar bli kommersiellt tillgänglig. Detta trots att kravet på antalet tankställen ännu inte är uppfyllt.
Energieffektivitet
Energiförbrukningen hos en personbil med upp till 5 sittplatser ska vara högst 60 kWh/100 km. (Detta motsvarar en förbrukning per 100 km på cirka 6,8 l bensin, 9,4 l E85 och 4,3 kg metangas.) För fordon med fler än 5 sittplatser för vuxna och för fyrhjulsdrivna fordon sätts den övre gränsen till 75 kWh/100 km.
Säkerhet
5 stjärnor enligt Euro NCAP (år 2009 eller senare), alternativt 5 stjärnor för passagerarsäkerhet och minst 2 stjärnor i fotgängarsäkerhet i äldre tester. Låsningsfria bromsar och antisladdsystem. Bilmodell som inte testats av Euro NCAP men som genom oberoende intyg har visats klara motsvarande krav godkänns.
Vätgasbilar undantas i år från kravet på oberoende säkerhetstest med högsta betyg, för att vi vill ge uppmärksamhet åt en spjutspetsteknologi som äntligen börjar bli kommersiellt tillgänglig. Detta undantag är tillfälligt.
Leverans