Miljöbästa Bil 2018 valdes av en expertjury som presenteras längre ned på denna sida. Juryn utsåg vinnare i två klasser:
* | Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi |
* | Bästa valet för företaget |
Vinnarna tillkännagavs den 3 maj 2018. Alla nominerade bilmodeller är bra val för den miljömedvetne bilisten och presenteras som Miljöbästa Bilar 2018.
Poängsättning
Samma system för poängsättning som i tävlingen Årets Bil i Europa används. För vardera tävlingsklass gäller följande för varje jurymedlem.
1. | 25 poäng ska fördelas |
2. | Ingen modell får tilldelas fler än 10 poäng |
3. | Poängen måste fördelas på minst 5 modeller |
4. | Förstaplatsen får inte vara delad, d.v.s. de två modeller som tilldelas flest poäng får inte tilldelas samma poäng |
Bedömningsgrund
Jurymedlemmarnas val är med nödvändighet subjektiva. Vid poängsättningen ska dock hänsyn tas till följande faktorer, vilka skiljer sig något åt i de två klasserna.
Klimatpåverkan | Påverkan vid körning och biltillverkning i livscykelperspektiv |
Övrig miljöpåverkan | Påverkan vid körning (avgasutsläpp) och biltillverkning |
Energieffektivitet | Energiförbrukning per körd sträcka |
Säkerhet | 5 stjärnor i betyg vid Euro NCAP test krävs för nominering, men modellernas säkerhetsegenskaper kan ändå skilja sig åt |
Användbarhet | T.ex. räckvidd, rymlighet, lastförmåga |
Ekonomi | Inköpspris, driftskostnad (mindre viktigt i klassen bästa företagsbil) |
Teknikdrivande? | Gäller bara klassen bästa företagsbil |
Faktorerna är inte rangordnade. I privatbilsklassen bör ekonomi ges högre vikt än i företagsbilsklassen. Huruvida bilmodellen är drivande för miljöteknik bör vägas in i företagsbilsklassen, men bör inte spela någon roll i privatbilsklassen.
Juryns sammansättning
Alrik Söderlind Chefredaktör för Auto Motor & Sport Se Alriks poängsättning med motiveringar här. |
|
Anders Kullgren Trafikforskningschef på Folksam Se Anders poängsättning här. |
|
Anna Pernestål Brenden Forskningschef för Integrated Transport Research Lab (ITRL) på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) |
|
Anna Pettersson Tidigare stationschef och numera systemförvaltare på Opus Bilprovning AB |
|
Anne Sörensson Projektledare för Grön Trafik med Green Highway i Östersunds kommun Se Annes poängsättning med motiveringar här. |
|
Eva Sunnerstedt Enhetschef för Miljöbilar i Stockholm i Stockholms stad Se Evas poängsättning med motiveringar här. |
|
Frances Sprei Forskarassistent på Chalmers Tekniska Högskola med inriktning på hållbar mobilitet, med fokus bl.a. på elfordon och alternativbränslefordon |
|
Mattias Goldmann VD för Fores med 2030-sekretariatet. Miljöbilsexpert och mångårig biltestare för Gröna Bilister Se Mattias poängsättning med motiveringar här. |